Onko 1990-luvun alussa Karistolla julkaissut kirjailija Kaisa Niemi (mm. Stop tykkänään, Nastanpistoja) nimimerkki ja jos on, onko kirjailijan henkilöllisyys…

Kysytty

Onko 1990-luvun alussa Karistolla julkaissut kirjailija Kaisa Niemi (mm. Stop tykkänään, Nastanpistoja) nimimerkki ja jos on, onko kirjailijan henkilöllisyys tiedossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakaan Suomen kansallisbibliografian eli Fennica-tietokannan mukaan Kaisa Niemi ei ole pseudonyymi eli salanimi tai nimimerkki. Kaikki salanimet eivät toisaalta tule tietokannan ylläpitäjien tietoon tai siinä voi mennä vuosikymmeniä. Kariston julkaisemat kirjat näyttävät kaikki kuuluvan ns. romanttisen viihteen piiriin, ja sitä on kirjoitettu Suomessakin aika paljon salanimen suojasta. Kaisa Niemestä on todennäköisesti jotain lisätietoja vuonna 1999 julkaistussa kirjassa Kotimaisia naisviihteen taitajia, se kannattaisi kysyjän tarkistaa (itselläni ei sitä nyt ole käden ulottuvilla). Kirja on helposti saatavana HelMet-tietokannan kautta.

Heikki Poroila