Otsikko
Omko mahdollista saada nuotteja näin netin kautta.

Kysytty

Omko mahdollista saada nuotteja näin netin kautta.

Vastaus

Vastattu

Kysyjän muotoilu "näin netin kautta" on niin moniselitteinen, ettei vastaaminen ole helppoa. Jos oletetaan, että kysyjä tarkoittaa normaalia kirjastolainaamista, voi vastata että nuotteja voi varata netin kautta kaikista kirjastojärjestelmistä siinä missä muutakin kirjastoaineistoa. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelu ei tällaista palvelua tarjoa.

Jos kysyjä taas tarkoittaa mahdollisuutta saada verkon kautta kopioitua maksuttomia nuotteja, vastaus on monimutkaisempi ja riippuu paljon siitä, mistä nuoteista on kysymys. Yleisesti ottaen netissä on tarjolla varsin vähän tekijänoikeuden suojaamaa musiikkia nuottimuodossa ja ilman maksua. Käytännössä populaarimusiikkinuotteja ei ole laillisista lähteistä ladattavissa ollenkaan. Sen sijaan varsinkin klassisen musiikin sävellyksiä, joiden tekijänoikeus on jo rauennut, on tarjolla paljonkin. Tärkein tällaisia vapautuneita nuotteja ja niiden skannauksia välittävä palvelu on IMSLP.

Voin täsmentää vastaustani sähköpostitse, jos kysyjä tarkentaa, mitä aineistoa hän on kysymyksellään tarkoittanut.

Heikki Poroila