Om jag bor i Esbo, har jag då rätt att beställa tid till tandläkare i t.ex Helsingfors?

Kysytty

Om jag bor i Esbo, har jag då rätt att beställa tid till tandläkare i t.ex Helsingfors?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Från början av år 2014 kan du välja din hälsostation i vilken kommun som helst. När du väljer en hälsostation utanför den egna kommunen får du utöver tjänsterna på hälsostationen i den valda kommunen även rådgivningstjänster, tandvård och rehabiliteringstjänster där. Ditt val gäller således alla dessa tjänster.

Om du väljer en hälsostation utanför din egen kommun ska du göra en skriftlig anmälan om saken. Du kan byta hälsostation högst en gång om året och använda bara en hälsostation åt gången.

Mera information hittar du på följande internetsidor eller så kan du kontakta hälsostationen för att be om hjälp.

Esbo (på finska)
http://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Terveyspalvelut/T…

Helsingfors (på svenska)
http://www.hel.fi/hki/sote/sv/nyheter/valfrihet_halsovard),