Otsikko
Olisin tiedustellut sukunimien Sainio, Miettunen ja Korpela nimien alkuperät. Mistä tulleet jne.

Kysytty

Hei. Olisin tiedustellut sukunimien Sainio, Miettunen ja Korpela nimien alkuperät. Mistä tulleet jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sainio on Taivassalossa ja Halikossa tavattu sana, jonka merkitys on ’reki, ajoreki’ ja Satakunnassa saini *kirkkoreki, leveä reki’. Sanojen sisältyminen sukunimiin on kuitenkin epävarmaa. Kokemäellä on säilynyt tieto nimestä Saynyola vuodelta 1455 ja Haukiputaalla Sainio 1844, Pornaisissa 1898. Vuoden 1906 suurnimenmuuton yhteydessä nimeä on otettu käyttöön Suomen lounaisosissa, jonkin verran myös Itä-Suomessa. Sainioksi on nimensä muuttanut Sillberg Porissa 1876, Iivari Tampereella 1881, Jakobsson 1889, Karenius Askolassa 1893, Mariantytär Turussa 1896, Salonius Turussa 1897 ja Sonninen Tampereella 1900.

Miettunen ja Miettinen nimien alkuperästä on monta teoriaa. Saulo Kepsun väitöskirjan (1981) mukaan ne ovat pohjautuneet muinaissuomalaiseen nimeen Mielitty, Mielittu. Kepsu tuo todisteiksi asutusnimet Miettilä, Miettula, Miettylä. Kustaa Vilkuna (1969) on pitänyt sukunimiä, Mentunen, Miettinen ja Miettunen Klemetin vanhoista puhuttelunimistä Mietti, Miettu ja Mentu juontuneina. Nissilä (1975) on arvellut osan Mietti- ja Miettu-nimistä voivan selittyä ruotsalaisesta Smed ’seppä’ –sanasta. Stoebke (1964) on maininnut vuodelta 1390 olevan nimen Methe van Cautele ja verrannut sitä henkilönnimiin Mede, Mety, Medo ja Miettuinen. Hänen mukaansa nimet Methe ja Mey ovat balttilaisperäisiä tai muinaissaksan nimestä Mieto johtuvia. Nimeä Miettu(nen) on esiintynyt 1500-luvulla ainakin Savossa, Valkealassa, Kainuussa ja Simossa ja lännessä Tyrvään seudulla. Nykyisin Miettunen on pohjoissuomalainen sukunimi, jota on eniten Kuivaniemellä, Simossa, Kemissä, Keminmaalla ja Rovaniemellä. Lisää nimien alkuperästä kirjassa Mikkonen, Pirjo : Sukunimet.

Korpela on tyypillinen länsisuomalainen, varsinkin pohjalainen sukunimi. Enimmät Korpela-nimet perustuvat asuinpaikan nimeen. Nimien esiintymisestä on esimerkkejä sekä lännessä että idässä 1500-luvulta asti. Nimen suomalaistajat ovat vuonna 1906 ottaneet Korpelan sukunimeksi Helsingissä, Viipurissa, Janakkalassa, Lokalahdella, Somerniemellä ja Vihdissä.