Olisin kiinnostunut pääkaupunkiseudun kirjastojen Hanki Hankintajärjestelmästä. Esim. Moniko kirjasto käyttää ja missä laajuudessa, millaisia kokemuksia…

Kysytty

Olisin kiinnostunut pääkaupunkiseudun kirjastojen Hanki Hankintajärjestelmästä.

Esim. Moniko kirjasto käyttää ja missä laajuudessa, millaisia kokemuksia järjestelmästä on jne. Kaikki Hanki jarjestelmässä siis kiinnostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hanki -hankintajärjestelmän kehittäminen aloitettiin keväällä 1998 Helsingin kaupunginkirjaston ja Bitwise Oy:n (sittemmin RTS Networks Finland Oy) yhteistyönä. Hanki otettiin Helsingin kaupunginkirjaston hankintatoimistossa, kaikissa sivukirjastoissa, laitoskirjastoissa ja muissa toimipisteissä käyttöön marraskuussa 1998. Vantaan kaupunginkirjasto on ryhtynyt käyttämään Hankia alkuvuodesta 1999, ja Espoon ja Kauniaisten kaupunginkirjastot tulevat mukaan myöhemmin tänä vuonna. Käyttöönoton jälkeenkin Hankia on kehitetty ja siihen on lisätty uusia ominaisuuksia. Käyttäjät ovat yleensä oleet varsin tyytyväisiä Hankiin, koska sen avulla on päästy eroon monistettujen valintalistojen lähettämisestä edestakaisin hankintatoimiston ja kirjastojen välillä, ja koska kirjastot voivat sen avulla ajantasaisesti seurata määrärahankäyttöään. Hankin ainoana varsinaisena ongelmana on ollut ainakin osaksi Helsingin kaupungin sisäisestä tietoliikenteestä johtuva hidastelu. Hankin toimintoja kehittämällä ja Tieto Oy:ssä olevan Hankin palvelimen kapasiteettia nostamalla on hitausongelmia voitu kuitenkin paljolti vähentää. Suunnitteilla on myöhemmin laajentaa Hankin käyttö koskemaan myös muun kuin varsinaisen kirjastoaineiston hankintaa.