Otsikko
Olisin kiinnostunut oppimaan lisää Muurmannin tapahtumista ajanjaksolla bolshevikkien valtaannoususta aina siihen asti kunnes Entente-vallat päättivät…

Kysytty

Olisin kiinnostunut oppimaan lisää Muurmannin tapahtumista ajanjaksolla bolshevikkien valtaannoususta aina siihen asti kunnes Entente-vallat päättivät vetäytyä alueelta. Mitä lähteitä suosittelisitte?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi seuraavat teokset käsittelevät Muurmannin tapahtumia kyseisenä ajanjaksona:

Mirko Harjula, Venäjän Karjala ja Muurmanni 1914-1922 : maailmansota, vallankumous, ulkomaiden interventio ja sisällissota, 2007.

Jukka Nevakivi, Muurmannin legioona : Suomalaiset ja liittoutuneiden interventio Pohjois-Venäjälle 1918-1919, 1970.

Lisäksi on julkaistu Venäjän vallankumousta ja sisällissotaa käsitteleviä yleisteoksia, jotka sisältänevät ainakin jonkin verran tietoa aiheesta:

Antony Beevor, Venäjän vallankumous ja sisällissota, 2022.

Sean McMeekin, The Russian Revolution : a new history, 2017.