Otsikko
Olisin halunnut kysyä, että mitä tarkoittaa tyttäremme nimi Elena? Löysin yksiltä englannin kielisiltä sivuilta että nimen merkitys olisi valo. Niin ja että…

Kysytty

Olisin halunnut kysyä, että mitä tarkoittaa tyttäremme nimi Elena? Löysin yksiltä englannin kielisiltä sivuilta että nimen merkitys olisi valo. Niin ja että nimi juontaa nimestä Helena. Mutta onko jotain suomenkielistä nettisivua jolta voisi käydä katsomassa nimien merkityksiä? Kiitoksia jo näin etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Elena on Italiasta ja Espanjasta saatu muunnos Helenasta, jonka lähtökohtana lienee kreikan sana helios, aurinko, jolloin Helenan merkitykseksi saadaan aurinkoinen loistava. Tämä tieto löytyy teoksesta Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. Kirjasta löytyy myös tarkempaa tietoa nimestä Helena. Internetistä löytyy nimitietoa osoitteesta www.etunimet.net. Tämä sivu ei kylläkään ole virallisen tahon ylläpitämä. Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastausten arkistosta kannattaa käydä etsimässä tietoa etunimistä.