Olisiko vinkata jotakin kirjaa, jossa suhteellisen yleistajuisesti selvitettäisiin ja vertailtaisiin vaalijärjestelmiä ja ylipäänsä poliittisen järjestelmän…

Kysytty

Hei! Olisiko vinkata jotakin kirjaa, jossa suhteellisen yleistajuisesti selvitettäisiin ja vertailtaisiin vaalijärjestelmiä ja ylipäänsä poliittisen järjestelmän rakenteita eri maissa (puoluejärjestelmät, vallanjako, äänestäminen jne)?

Vastaus

Vastattu

Hei,

vuosikymmenet Suomessa luettiin Jaakko Nousiaisen kirjaa Suomen poliittinen järjestelmä (WSOY). Tämä kirja sisälsi selkeät perustiedot kysymistäsi asioista. Alan klassikkona kirja on saatavissa varmaan jokaisesta suomalaisesta kirjastosta.

Viimeisen kerran tästä kirjasta on otettu uusi painos vuonna 1998. Ennen kuin Suomi liittyi Euroopan unioniin. Kirjassa on osittaisin siis vanhentunut, mutta sen tärkeimmät teemat käsittelevät suomen valtiollisen järjestelmät perusteita, eivätkä nämä tiedot edelleenkään ole ajasta jälkeen jääneitä.

Nousiaisen kirjan jälkeen vastaavia perusteoksia on julkaistu netissä. Eri yliopistojen laitokset ovat tehneet tällaisia perusteoksia.

Helsingin yliopiston verkkokirja: Suomen poliittinen järjestelmä

https://blogs.helsinki.fi/vol-spj/linkit/

Kari Paakkunainen toim. :

Suomalaisen politiikan murroksia ja muutoksia / 2012

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/36047/Politiikka_Finalnetti.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Missään näissä edellä mainituissa teoksissa ei ole tehty laajaa kansainvälistä vertailua. Ylipäätään suomeksi kirjoitettuja vertailevia tutkimuksia vaalijärjestelmistä ei ole paljon löydettävissä. Englanniksi niitä toki löytyy. Näitä voit hakea Eduskunnan kirjaston Selma-tietokannasta esimerkiksi hakusanoilla vaalijärjestelmät tai poliittiset järjestelmät:

https://eduskunnankirjasto.finna.fi/