Otsikko
Olisiko teosta, josta ilmenisi, miten Aleksis Kiven kieli ja sanasto ovat jääneet nykykieleen elämään? Onko hän esimerkiksi luonut uudissanoja tai sanontoja?…

Kysytty

Olisiko teosta, josta ilmenisi, miten Aleksis Kiven kieli ja sanasto ovat jääneet nykykieleen elämään? Onko hän esimerkiksi luonut uudissanoja tai sanontoja? Onko hänen lauseistaan tullut sananparsia?

Vastaus

Vastattu

Juuri tästä aiheesta löytyy parikin hyvää verkkosivustoa, joista kannattaa aloittaa. Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla on artikkeli "Kivi ja sanomisen tapa", jossa käsitellään nimenomaan Aleksis Kiven kieltä:https://www.kotus.fi/nyt/teemakoosteet/kivi_ja_sanomisen_tapa

Toinen hyvä lähde löytyy Nurmijärven kunnan sivuilla olevasta Aleksis Kivi -kokonaisuudesta. Siellä on osio "Kieli ja teokset", jossa Kiven teosten kieltä lähestytään eri näkökulmista. Sivulle on koottu mm. veljesten sanoja ja sanontoja:
https://www.nurmijarvi.fi/aleksis-kivi/kieli-ja-teokset/

Kannattaa tarkistaa molemmista sivustoista artikkeleiden lähdeluettelot. Niistä saattaa löytyä mielenkiintoisia tutkimuksia tai teoksia, joissa käsitellään Kiven kieltä. Helmet-kirjaston kokoelmista en löytänyt kirjaa, joka olisi keskittynyt pelkästään Kiveen kielen uudistajana. Aihetta sivutaan kuitenkin melkein kaikissa Kiven elämäkerroissa,