Olisiko teillä teosta, jossa kerrottaisiin 1800-luvulla olleesta kielikiistasta? Fennomaaneista? Ruotsinmielisistä? Tarkoituksena olisi omassa työssä esittää…

Kysytty

Hei!
Olisiko teillä teosta, jossa kerrottaisiin 1800-luvulla olleesta kielikiistasta? Fennomaaneista? Ruotsinmielisistä? Tarkoituksena olisi omassa työssä esittää ns. tietokirja tyylinen selitys ko.asioista/käsitteistä (niin, että ihminen, joka ei tiedä ko.asioista, saisi ymmärryksen siitä mistä on kyse), jotenkin lyhyesti, ei perinpohjaista selvitystä syistä ja seurauksista ym.. (työn pääasia ei ole nämä asiat) Tarkoituksena olisi löytää luotettava lähde, jota käyttää työssä (ei wikipedia!).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa teoksissa on lyhyesti perustietoja fennomaniasta ja kielikiistasta:
- Suomen kulttuurihistoria 2 : tunne ja tieto (s. 255 alkaen Fennomania)
- Suomen kulttuurihistoria 3 : oma maa ja maailma (s. 144-152 Kansa ja sen kaksi kieltä)
- Suomi : outo pohjoinen maa : näkökulmia Euroopan äären historiaan ja kulttuuriin. s. 118-137 Tuija Pulkkinen: Kielen ja mielen ykseys
- Uudet ja vanhat liikkeet, s. 59 alkaen Ilkka Liikanen: Fennomania pohjoisena liikkeenä
Vanhempi teos kulttuurihistoriasta
- Suomen kulttuurihistoria 2 : autonomian aika (s. 86- Fennomaanit, Snellmannin kansallinen uudistusohjelma, Kysymys Suomen kielen virallisesta asemasta jne)

Fennomaniasta ja kielikiistasta Oulussa on kirjoitettu esimerkiksi:
- Saarenheimo, Eino: Kiistelty Koskenniemi. Kaltio 1987:4, s.142-145
- Oulun suomalainen klubi r.y. 1876-2001