Olisiko teillä ehdottaa jotain kirjoja, joissa päähenkilö luo menestyksekästä uraa mielenterveyshäiriöstä huolimatta? Ihan trilleriromaaneja tai elämänkertoja.

Kysytty

Hei!

Olisiko teillä ehdottaa jotain kirjoja, joissa päähenkilö luo menestyksekästä uraa mielenterveyshäiriöstä huolimatta? Ihan trilleriromaaneja tai elämänkertoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta löytyy ainakin elämäkertoja ja omaelämäkertoja.

Tässä joitakin mahdollisia ehdotuksia:

Storgård, Päivi : Keinulaudalla - romaani. 2013
Kirja kertoo kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan menestyksestä, mutta myös romahduksesta.

Omaelämäkerrallista teoksia, jotka kertovat kaksisuuntaisen mielialahäiriön kanssa elämisestä:

Jamison, Kay Redfield
Levoton mieli : maanis-depressiivisen psykologin muistelmat. - Helsinki : Memfis Books, 2002.
Amerikkalainen Kay Redfield Jamison on koulutukseltaan kliinisen psykologian tohtori, hän toimii psykiatrian professorina Johns Hopkins-yliopistossa Yhdysvalloissa.

Heberlein, Ann
En tahdo kuolla, en vain jaksa elää. - Jyväskylä : Atena, 2010.
Ruotsalainen etiikan tohtori, kirjailija ja keskustelija Ann Heberlein kertoo kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstään ja kamppailee filosofisten, tuskaisten ja vaikeiden kysymysten kanssa.

Kirjoja, joita ei ole ainakaan vielä käännetty suomeksi:

Hemingway, Mariel
Out came the sun : overcoming the legacy of mental illness, addiction, and suicide in my family / Mariel Hemingway with Ben Greenman
New York, NY : Regan Arts, 2015. - 279 s. : kuv. ; 24 cm
ISBN 978-1-941393-23-9

Nasar, Sylvia : A Beautiful Mind. 2001.
Matemaatikko John Nashin elämäkerta. Kuvaus tieteellisestä urasta ja elämästä skitsofrenian kanssa.