Olisiko sellaista tiedostoa, jossa olisi v.1939-45 sodankäyneiden nimet, taistelupaikat ym.

Kysytty

Olisiko sellaista tiedostoa, jossa olisi v.1939-45 sodankäyneiden nimet, taistelupaikat ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista tiedostoa ei tiettävästi ole olemassa. Arkistolaitoksen sivuilta löytyy Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneiden tiedosto:
(http://kronos.narc.fi/menehtyneet/)
Tietoja Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneistä suomalaisista. Tietokannasta löytyy yli 95 000 henkilöä, joita voitte etsiä sukunimen, etunimen, syntymä- tai kuolinajan mukaan tai vaikkapa kunnittain. Palvelu mahdollistaa tietojen hakemisen myös joukko-osaston tai menehtymispaikan mukaan.

Lisätietoja sotiamme koskevasta verkkoaineistosta saa mm. Makupalat -Talvisota - jatkosota 1939-1945.
(http://www.makupalat.fi/Categories.aspx?classID=3755aa43-82e8-4adb-bf34…)

Painettuna löytyy melko laaja kirjasarja: Suomen rintamamiehet 1939-45. Pääosin divisioonittain jaotellusta kirjasarjasta löytyy henkilöiden matrikkelitietoja. Tietoja ei kuitenkaan ole mitenkään kattavasti.

Tarkimmat tiedot löytynevät Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteestä, jossa säilytetään sotaan osallistuneiden kantakortteja. Näihin tietoihin on kuitenkin rajoitettu pääsy (esim. lähisukulaisuus tai hyväksytty tutkimusperuste)