Otsikko
Olin keväällä 1986 Runnilla viikon lomalla. Yhtenä iltana meille lomalaisille kävi esiintymässä henkilö (nainen) josta tuntomerkkeinä muistelen, että hän oli…

Kysytty

Hei! Olin keväällä 1986 Runnilla viikon lomalla. Yhtenä iltana meille lomalaisille kävi esiintymässä henkilö (nainen) josta tuntomerkkeinä muistelen, että hän oli Juhani Ahon museon intendentti tai johtaja ja oli todella taitava ja eloisa esiintyjä. Muistelen, että hän myöskin kertoi harrastavansa kirjoittamista. Hän kertoi Juhani Ahon museosta, Ahon elämästä ja omia muistojaankin. Viimeisenä ohjelmana hän esitti monologin, joka kertoi äidistä, joka lähetti poikansa sodan aikana sotalapseksi Ruotsiin. Esitys oli sydäntä riipaiseva, siinä kuvattiin äidin tunteita ja ajatuksia, mitä pojan lähettäminen herätti ja taistelua äidin mielessä, tekeekö hän oikein. Viimeisen lauseen muistan vielä 34 vuoden jälkeenkin, sitten kun juna oli lähtenyt: Miksi minä päästin sen pojan lähtemään? Sen esityksen jälkeen salissa ei ollut ainuttakaan kuivaa silmäparia.
Olisin kiinnostunut saamaan selville monologin kirjoittajan ja onko se yksittäinen tarina vai osa jostain suuremmasta kokonaisuudesta, vaikkapa jostain kirjasta? Tuntomerkkejä ei ole liiemmälti, mutta ehkäpä onnistuu löytymään tietoa. Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tällä hetkellä ei ole löytynyt monologia tai muuta teosta, joka loppuisi sanoihin "Miksi minä päästin sen pojan lähtemään?". Kysymäsi teksi on voinut olla joko jostakin painetusta tekstistä tai sitten esittäjän kirjoittama. Mainitsithan, että esittäjä harrasti myös kirjottamista.

Voit palata myöhemmin asiaan uudelleen, jos haluat.

Arja