Oliko tänään 27.3. 50 vuotta sitten kuollut ensimmäinen avaruuslentäjä Juri Gagarin myös ensimmäinen avaruuslentäjä, joka on kuollut ja montako ihmistä…

Kysytty

Oliko tänään 27.3. 50 vuotta sitten kuollut ensimmäinen avaruuslentäjä Juri Gagarin myös ensimmäinen avaruuslentäjä, joka on kuollut ja montako ihmistä avaruudessa oli käynyt Gagarinin kuolemaan mennessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ennen Gagarinin kuolemaa 27.3.1968 saivat surmansa kolme amerikkalaista avaruuslentäjää Virgil Grissom, Edward White ja Roger B. Chaffee (Chaffee ei ehtinyt käydä avaruudessa) avaruusalus Apollo 1:n palossa 27.1.1967. Neuvostoliittolainen avaruuslentäjä Vladimir Komarov kuoli 24.4.1967 Sojuz 1:n epäonnistuneessa laskeutumisessa maahan.  Laskujeni mukaan avaruudessa oli käynyt 20 amerikkalaista ja 10 neuvostoliittolaista avaruuslentäjää ennen Gagarinin kuolemaa : Alan Shepard (Mercury 3), Virgil Grissom (Mercury 4, Gemini 3, Apollo 1), John Glenn (Mercury 6), Scott Carpenter (Mercury 7) Walter Schirra (Mercury 8, Gemini 6), Gordon Cooper (Mercury 9, Gemini 5), John Young (Gemini 3, Gemini 10), Edward White (Gemini  4, Apollo 1), James McDivitt (Gemini 4), Charles Conrad (Gemini 5, Gemini 11), Thomas Stafford (Gemini 6), Frank Borman (Gemini 7), James Lovell (Gemini 7, Gemini 12), Neil Armstrong (Gemini 8), David Scott (Gemini 8), Eugene Cernan ( Gemini 9), Thomas Stafford (Gemini 9) Michael Collins (Gemini 10), Richard F. Gordon (Gemini 11), Buzz Aldrin (Gemini 12). Neuvostoliittolaisia:  German Titov (Vostok 2), Andrian Nikolajev (Vostok 3), Pavel Popovits (Vostok 4), Valeri Bykovski (Vostok 5) Valentina Tereskova (Vostok 6), Boris Jegorov (Voshod 1) Vladimir Komarov (Voshod 1, Sojuz 1), Konstantin Feoktistov (Voshod 1), Aleksei Leonov (Voshod 2), Pavel Beljajev (Voshod 2).

Avaruuslennoista voi lukea kirjoista Karttunen, Hannu : Avaruuden valloitus (2014) ja Karttunen, Hannu : Matkalla avaruuteen : avaruustutkimuksen historia ja tekniikka (2009)