Otsikko
Oliko Luukkaan Apostolien tekojen alussa mainitsema Teofilus, joku ihminen, jonka erisnimi oli Teofilus vai viittaako Teofilus, "Jumalan ystävä", siinä kehen…

Kysytty

Oliko Luukkaan Apostolien tekojen alussa mainitsema Teofilus, joku ihminen, jonka erisnimi oli Teofilus vai viittaako Teofilus, "Jumalan ystävä", siinä kehen tahansa lukijaan joka on Jumalan ystävä ja siten käännöksissä on virheellisesti kirjoitettu isolla alkukirjaimella?

Vastaus

Vastattu

Kysymänne asia on herättänyt laajemminkin keskustelua, ja siihen ei voi antaa suoraa vastausta. Tässä alla on linkki artikkeliin, missä asiaa pohdiskellaan. Argumentteja sille, että Teofilus/Teofilos olisi ollut oikea henkilö on, mutta myös Teofilus/Teofilos, Jumalan ystävä merkitykselle on perusteita. Lisää aiheesta tässä:

https://tampereenseurakunnat.fi/sivustot/etsikko/hengen_paloa/jeesus_ja…

1 ääntä

Kommentit

Teofilus oli ehkä Paavalin asianaja.Paavali oli vangittu Roomassa.ja Paavalin työtoveri kirjoitti Teofiluksella että pystyy puolustamaan Paavalia Roomassa.Kirjoitan sinulla oi korkea arvoinen Teofilus.Kirjoitti luukkaan evankeliumin ja apostolien teot jotka olivat tavallaan puolustus asiakirjeitä Teofilukselle.Paavali oli todella hengen vaarassa.Hän halusi tuoda koko skaalan miksi Paavali joutui tähän tilanteeseen