Otsikko
Oliko kuningas Salomon kirjoitustaitoinen?

Kysytty

Oliko kuningas Salomon kirjoitustaitoinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastaan sen perusteella, mitä löytyi teoksista Iso Raamatun tietosanakirja, Raamattu ja sen kulttuurihistoria ja Encyclopaedia Britannica (www.britannica.com). Varmaa vastausta kysymykseen ei löydy.

Kuningas Salomo hallitsi Israelia n. 970-931 eKr. Raamatun kirjoista Salomoon yhdistetään Saarnaajan kirja, Sananlaskut ja Korkea Veisu. Sananlaskuista osa voidaan jäljittää Salomon aikaan, mutta ei ole varmaa, että ne todella olisivat hänen itsensä sepittämiä, saati kirjoittamia. Sananlaskut on koottu yhteen 200-luvulla eKr. Mm. kieliasun ja kulttuurihistoriallisten seikkojen perusteella muutkin mainitut kirjat ajoitetaan Salomon aikaa myöhemmälle ajalle. Tämä ei tietenkään todista, etteikö Salomo olisi osannut kirjoittaa. Kirjoitustaito ei kuitenkaan ollut yleistä. Salomon otaksutaan perustaneen kirjurikoulun ja kirjurien virkakunta järjestettiin hänen aikanaan. Ainakin hän siis piti asioiden muistiinmerkitsemistä tärkeänä.