Otsikko
Oliko kelttien ja Joshua Milton Blahyin 'alasti taistelemisesta' mitään hyötyä?

Kysytty

Oliko kelttien ja Joshua Milton Blahyin 'alasti taistelemisesta' mitään hyötyä?

Vastaus

Vastattu

Gaesatae-kelttisoturit ainakin ajattelivat alasti taistelemisesta olevan hyötyä: ensinnäkin, sen oli tarkoitus olla osoitus taistelijan lujasta itseluottamuksesta; toiseksi, vaatteiden pelättiin voivan tarttua hankalasti kasvillisuuteen ja täten vaikeuttaa liikkumista taistelun tuoksinassa; kolmanneksi, alastomien soturien rivistön ajateltiin olevan pelottava ja vihollista lannistava näky. Käytännössä ilman minkäänlaisten pukineiden tuomaa suojaa alastomuudesta oli lähinnä haittaa: pelkkä kilpi jätti suuren osan kehosta suojattomaksi taistelussa keihäin varustettuja joukkoja vastaan - ja mitä suurempikokoinen soturi oli kyseessä, sitä helpompi häneen oli osua.

Lähde:
Wu Mingren, Fighting in the buff : did Celtic warriors really go to war naked? | https://www.ancient-origins.net/history-ancient-traditions/fighting-buff-did-celtic-warriors-really-go-war-naked-007857