Oliko ennen sitä kun nykyinen sukunimilaki tuli voimaan 1985 tai 1986 naisella jollain poikkeusluvalla mahdollista pitää avioituessa sukunimi ennallaan?

Kysytty

Oliko ennen sitä kun nykyinen sukunimilaki tuli voimaan 1985 tai 1986 naisella jollain poikkeusluvalla mahdollista pitää avioituessa sukunimi ennallaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa avioliittolaki vuosina 1930-1985 velvoitti naisen ottamaan puolisonsa sukunimen. Poikkeuksen muodosti pieni osa naisista, joilla oli perusteita käyttää omaa nimeään. Kyse oli usein esimerkiksi taiteilijoista. Ennen vuoden 1930 avioliittolakia naisilla oli enemmän päätösvaltaa sukunimen valinnassa, ja silloin nainen säilyttikin usein sukunimensä avioliiton solmimisen jälkeen. Näin oli ennen kaikkea Itä-Suomessa. Länsi-Suomessa sukunimikäytäntö poikkesi siten, että puolisonsa kotitilalle isännäksi tuleva vävy otti vaimonsa perheen nimen.

Lisätietoa sukunimikäytäntöjen historiasta:

https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68577/29871