Oliko 1930-luvun suomalaisissa sanomalehdissä yleistä ns. tavallisen kansan mielipidekirjoitukset/ yleisöosastot oikeudellisista asioista?

Kysytty

Oliko 1930-luvun suomalaisissa sanomalehdissä yleistä ns. tavallisen kansan mielipidekirjoitukset/ yleisöosastot oikeudellisista asioista?

Vastaus

Vastattu

Hei,

lähdekirjallisuudesta ei löydy vastausta tähän kysymykseen. Ongelmana on myös se, miten esimerkiksi määritellään ”yleisyys” tai puhutaanko tietystä lehdestä vai kaikista suomalaista lehdistä.

Suomalaisen sanomalehtihistorian tärkeimmissä tutkimuksissa (Päiviö Tommila toim. Suomen lehdistön historia 1985–1992; Tommila & Salokangas: Sanomia kaikille: Suomen lehdistön historia) ei esimerkiksi käsitellä juuri lainkaan yleisönosastokirjoituksia.

Koska aihetta ei ole tutkittu, joudut selvittämään sitä itse. Lähteenä voit käyttää Kansalliskirjaston digitaalista sanomalehtiarkistoa, jossa haun voi kohdistaa 1930- luvulla julkaistuihin sanomalehtiin:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?formats=NEWSPAPER