Olen yrittänyt googlata, mutten löydä vastausta. Työkaverini kertoi lukeneensa/katsoneensa ohjelman, joka väittää Neuvostoliitolla olleen toisen maailmansodan…

Kysytty

Olen yrittänyt googlata, mutten löydä vastausta. Työkaverini kertoi lukeneensa/katsoneensa ohjelman, joka väittää Neuvostoliitolla olleen toisen maailmansodan seurauksena sotilastukikohtia myös Tanskassa. Porkkalanniemi- tai Berliinityyliin. En ole moista koskaan kuullut. Liekö perää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee hyvin todennäköisesti Tanskalle kuuluva Bornholmin saari. Toisen maailmansodan aikaisten Euroopan taisteluiden päättyessä puna-armeijan joukot nousivat maihin saarelle 9.5.1945 lyöden siellä sijainneen pienen saksalaisen varuskunnan. Neuvostojoukot poistuivat saarelta 5.4.1946, vajaan vuoden kestäneen miehitysvaiheen jälkeen. Näin ollen voidaan sanoa Neuvostoliitolla olleen tietynlaisen sotilastukikohdan Tanskan maaperällä. Mitään muita viitteitä aiheeseen liittyen ei tullut vastaan, eivätkä Neuvostoliiton tukikohdat Tanskassa kylmän sodan aikana liene olleet mahdollisiakaan mm. sotilaspoliittisista syistä.

Bornholmin saaren englanninkielisessä Wikipedia-artikkelissa (http://en.wikipedia.org/wiki/Bornholm) viitataan mm. Bent Jensenin artikkeliin "Soviet Remote Control: the Island of Bornholm as a Relay Station in Soviet-Danish Relations, 1945-71" teoksessa Mechanisms of Power in the Soviet Union (Macmillan Press, 2000).

Bornholmin saaren historiasta kerrotaan myös mm. Bornholmin museosivuilla (http://www.bornholmsmuseum.dk)