Olen yläasteen äidinkielenopettaja. Tänä vuonna minulla on opetettavana sellainen seitsemäsluokkalaisten pienryhmä, jossa suurimmalla osalla on jonkinasteinen…

Kysytty

Olen yläasteen äidinkielenopettaja. Tänä vuonna minulla on opetettavana sellainen seitsemäsluokkalaisten pienryhmä, jossa suurimmalla osalla on jonkinasteinen lukihäiriö. Oppilaat eivät ole kiinnostuneita lukemisesta, joten vapaa-ajalla he eivät lue lainkaan. Mitä kirjoja suosittelisit heille? Kirjojen täytyisi olla helppolukuisia, kiinnostavia ja lyhyitä. Kaikki oppilaat ovat poikia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mielestäni sinun kannattaisi suositella heille sarjakuvia. Perinteiset Asterix, Lucky Luke ja Tintti kiinnostavat varmasti, ja kirjaston sarjakuvahyllyiltä löytyy lisää erilaisia uudempia ja vanhempiakin sarjakuvia. Kokeile myös Dav Pilkeyn Kapteeni Kalsari –kirjoja; sarjakuvamaisuutensa ansiosta ne voisivat vetää poikia lukuharrastuksen pariin.

Urheilusta kiinnostuneet voisivat innostua Gunnar Nordströmin Kiekkotähti-sarjasta, joka kertoo 19-vuotiaan kiirunalaismaalivahdin NHL-urasta. Anders Jacobssonin ja Sören Olssonin Bert-sarja on helppotajuista ja aihepiiriltään murrosikäisiä kiinnostavaa. Tony DiTerlizzin ja Holly Blackin fantasiasarja Spiderwickin kronikat koostuu ohkaisista ja kuvia sisältävistä teoksista. Pasi Kiviojan novellikokoelma Legendat voisi myös upota seitsemäsluokkalaisiin poikiin.

Voisit tutustua lisäksi Helppis-valikoimaluetteloihin, joihin on koottu helppolukuisia lasten- ja nuortenkirjoja. Ensimmäisen on toimittanut Eija Lehtiniemi ja toisen Kari Vaijärvi.

Kannattaa myös käydä kirjastossa juttelemassa ja kysymässä lisää. Paikan päällä voit tutustua kirjoihin ja keskustella aiheesta henkilökunnan kanssa.