Olen valmistelemassa seuraavaa suurta postikorttinäyttelyäni, aiheena tällä kertaa ei mikään vähempi kuin Suomen historia ajalta ennen itsenäisyyttä talvi- ja…

Kysytty

Hei,
Olen valmistelemassa seuraavaa suurta postikorttinäyttelyäni, aiheena tällä kertaa ei mikään vähempi kuin Suomen historia ajalta ennen itsenäisyyttä talvi- ja jatkosotaan saakka. Korttiaiheiden ohella valitsen näyttelykohteeni nyt myös korttien vastaanottajien ja lähettäjien perusteella sikäli kuin nämä linkittyvät aiheisiin. Kysymykseni koskee henkilöä JOHAN BOSTRÖM, joka mainitaan Ämmäsulun ensimmäiseksi sulkuvartijaksi. En ole onnistunut selvittämään mahdollista sukulaisuussuhdetta henkilöön LILLY BOSTRÖM. (Asia liittyy postikorttiin jonka kuva-aiheena on terveveneitä Kajaanin Ämmäsululla; kortti on kulkenut Helsinkiin henkilölle Lilly Boström.) Onko arkistoissanne tietoa sulkuvartija Johan Boströmin jälkipolvesta tai sukulaisista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kajaanin historiaa käsittelevistä kirjoista ja kirjoituksista löytyy vain maininta Johan Boströmistä ensimmäisenä sulkuvartijana, ne eivät kerro hänen perheestään ja taustastaan mitään. Historiallisten kirkonkirjojen kautta (https://hiski.genealogia.fi/hiski?fi) löytyy tieto, että arb.k. Johan Boström ja hänen vaimonsa Anna Lilli, tyttäret Lisa, Maria Charlotta ja Britha Stina, sekä poika Johan Isaac ovat muuttaneet Oulusta Kajaaniin 1843. Anna Lilli  on ilmeisesti myöhemmin kuollut, sillä vuonna 1858 Johan on mennyt naimisiin Margareta (Greta) Magdalena Henellin kanssa. Tässä yhteydessä Johanin ammatiksi on ilmoitettu Slussvaktmästaren. Pariskunnalle on kirkonkirjojen mukaan syntynyt kolme lasta: Greta Sofia (1861), Jacob (1862) ja Karolina (1865). Kajaanin rippikirjoistakaan, joissa Johanin ammattina on slusskarlen (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kajaani/rippikirja_1855-1864_ik89/83.htm), ei löydy Lilly Boströmiä.

1 ääntä

Kommentit

Täysin tietämättömänä kyseisestä asiasta mietin - mikä on se osoite, jossa tuo Lilly on asunut? Voisiko kyseessä olla Anna Lilli, hienostuneesti Lilly, joka olisi oleskellut jostain syystä Helsingissä - vaikkapa sairauden vuoksi tms....ja sitten kuollut...? Onko kortin teksti luettavissa, onko sen allekirjoittajasta saatavissa mitään johtopäätöksiä? Meidän suvussamme 100 vuotta jälkeenpäin ihmiset oleskelivat eri syistä pitemmän aikaa sukulaisten luona ja saivat sinne postia varsinaiselta perheeltään. Se kun oli sitä aikaa, että posti todella löysi perille.

Anna Lilli eli Lille s. 2.7.1798 Oulu, vht oululainen tervaräkäri Johan Nilsinpoika Lille ja äiti Valborg Häll. Pso Oulussa 19.8.1827 merimies J. Boström (Pulli?).
Oulun seurakun - Rippikirja 1834-1842 (IAa:21, Talolliset ja hyyryläiset), jakso 259, sivu 278: B; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5620018 / Viitattu 11.12.2019.
Oulun seurakun - Rippikirja 1811-1824 (IAa:17), jakso 132, sivu 130; Kansallisarkisto: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5613374 / Viitattu 11.12.2019.

Kiitokset ao. J. Boströmista, joka oli hukassa Oulussa.