Otsikko
Olen tutustunut Mika Waltarin tuotantoon, mutta teosten runsauden vuoksi pari asiaa vaivaa minua: mikä on Waltarin teosten yleisin esiintyvä sanoma/teema ja…

Kysytty

Hei!

Olen tutustunut Mika Waltarin tuotantoon, mutta teosten runsauden vuoksi pari asiaa vaivaa minua: mikä on Waltarin teosten yleisin esiintyvä sanoma/teema ja mitä aiheita Waltari mielellään teoksissaan käsitteli?

Vastaus

Vastattu

Mika Waltarin tuotanto on kaikilla mittapuilla valtava. Hän kirjoitti romaaneja, runoja, novelleja, salapoliisiromaaneja, draamaa, kuunnelmia, elokuvakäsikirjoituksia, satuja, matkakirjoja, yrityshistoriikkeja, teatteriarvosteluja, käännöksiä, esseitä ja riimejä Kieku ja Kaiku -sarjakuvaan.

Waltari kirjoitti  kahdeksan suurta historiallista romaania. Niitä yhdistää aiheena identiteetin etsintä ja idealismin kaipuun ja idealismin vieroksunnan välinen ristiriita. Kerronta perustuu minäkerrontaan ja päähenkilö on fiktiivinen mutta sivuhenkilöt usein historiallisia. Kerronta on päiväkirjan, kirjeen tai muistelman muodossa. Waltarin pienoisromaaneja pidetään merkittävänä osana hänen tuotantoaan. Pienoisromaanit kuvaavat ihmismielen pimeää puolta.

Yhtenä Waltarin teemana voidaan pitää myös pohdintaa kristinuskosta kuten teoksissa Rooman valtakunnan salaisuus, Ihmiskunnan viholliset, Felix onnellinen ja esikoisteoksessa Jumalaa paossa. Aikalaiskuvausta ja salapoliisijuonen hallintaa hän osoittaa dekkareissaan. Hänen elämänkatsomustaa on kuvattu sanoin suvaitsevaisuus, inhimillisyys ja kaunis turhuus. Waltarin tunnetuin elokuvakäsikirjoitus on Kulkurin valssi.

Lisätietoja:

Panu Rajala: Unio mystica - Mika Waltarin elämä ja teokset
Ritva Haavikko: Mika Waltari valloittaja
Mika Waltari-seura: http://www.mikawaltariseura.fi/index.html