Olen tutkinut Suomen sotakorvauksia. Ilmari Harki kirjoittaa Sotakorvausten aika -kirjassaan, että Suomi toimitti Neuvostoliittoon 701 veturia. Jouko Vahtola…

Kysytty

Olen tutkinut Suomen sotakorvauksia. Ilmari Harki kirjoittaa Sotakorvausten aika -kirjassaan, että Suomi toimitti Neuvostoliittoon 701 veturia. Jouko Vahtola puolestaa sanoo Suomen historia -kirjassaan, että vetureita oli 900.
Miten paljon vetureita mahtoi olla? Mikä on luotettava luku?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa tietoa ei valitettavasti löytynyt. Lähes kaikki lähteet käyttivät Harkin teoksen tietoja. Poikkeava luku löytyi Wikipediasta (hakusanalla sotakorvaukset) 728 kapearaiteista veturia.

Yksi useasti mainuttu lähde, jota ei valitettavasti ollut käytettävissä on:

Auer, Jaakko
Suomen sotakorvaustoimitukse Neuvostoliitolle
Porvoo : WSOY , 1956

Tästä kirjasta saattaisi tarvittava tieto löytyä.