Olen töissä henkilöstöhallinnossa Euroopan kemikaalivirastossa ja kysyn kirjastokorttiin liittyvän kysymyksen ulkomaalaisten työntekijöidemme puolesta. …

Kysytty

Hei,
Olen töissä henkilöstöhallinnossa Euroopan kemikaalivirastossa ja kysyn kirjastokorttiin liittyvän kysymyksen ulkomaalaisten työntekijöidemme puolesta.
Ulkomaalaiset työntekijämme asuvat Suomessa pitkiä aikoja 5-10 vuotta, osa jopa pidempään. Koska he ovat EU-virkamiehiä, niin heillä on ainoastaan tilapäinen osoite Suomessa eikä siis kotikuntaa ole ollenkaan. Pitääkö paikkansa, että tällaisessa tapauksessa kirjastokortin saa voimaan ainoastaan aina vuodeksi kerrallaan? Jos näin on, niin voisiko esimerkiksi Ulkoministeriön korttia näyttämällä saada kirjastokortin voimassaoloajan siihen asti kuin UM:n kortti on voimassa? Tällainen systeemi meillä on sovittu HSL:n kanssa bussilippuihin liittyen. Valitsin kysymykseeni kotikunnaksi Helsingin, vaikka asunkin Espoossa. Tämä siksi, että suurin osa työntekijöistämme, joita kysymykseni koskee asuu Helsingissä.

Vastaus

Vastattu

Kirjastokortin Helmet-kirjastoon saa jokainen, jolla on osoite jossakin Suomessa.  Ne asiakkaat, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta, saavat  kirjastokortin vain vuodeksi kerrallaan. Kortin voi kuitenkin uusia vaikka kuinka monta kertaa. Jos ulkomaalainen työntekijä rekisteröityy Suomen väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmään ja saa suomalaisen henkilötunnuksen, hän saa myös pysyvän kirjastokortin. Kotikunnalla ei tässä asiassa ole merkitystä.