Olen tekemässä yhtä avoimen korkeakoulun tutkielmaa, jossa puhutaan Suuresta Pohjansodasta. Nyt en tiedä, kirjoitetaanko se kuten edellä vai oliko se vain…

Kysytty

Olen tekemässä yhtä avoimen korkeakoulun tutkielmaa, jossa puhutaan Suuresta Pohjansodasta. Nyt en tiedä, kirjoitetaanko se kuten edellä vai oliko se vain suuri Pohjansota, jolloin tuo suuri on vain adjektiivi edessä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisesti hyväksytty kirjoitustapa näyttää olevan suuri Pohjan sota. Siis kaikki sanat erikseen ja Pohja isolla alkukirjaimella. Esimerkiksi tietosanakirjoissa Spectrum, Studia ja Tietojätti 2000 on käytetty tätä muotoa. Voit tarkistaa asian lisäksi Vesa-verkkosanastosta osoitteesta http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html . Hae sanalla 'sodat', niin saat listan tunnetuimmista sodista ja niiden oikeasta kirjoitustavasta (vrt. Persianlahden sota, jatkosota jne.). Tätä asiasanastoa käytetään mm. kirjastoaineiston kuvailussa ja tiedonhaussa.