Olen tekemässä sävellystä suomalaiseen nykyrunouteen (v 2000 jälkeen julkaistua). Etsin aluksi Suomeen tulleiden pakolaisten kirjoittamaa runoutta, mutta…

Kysytty

Hei, olen tekemässä sävellystä suomalaiseen nykyrunouteen (v 2000 jälkeen julkaistua). Etsin aluksi Suomeen tulleiden pakolaisten kirjoittamaa runoutta, mutta tarjontaa tuntuu olevan kovin vähän. Löytyykö kuitenkin?
Vaihtoehtoisesti olen kiinnostunut runoudesta, jossa on peruspositiivinen vire. Aihe saa olla vakava ja vaikea (esim ulkopuolisuus, yksinäisyys), ja sen pitäisi tietysti koskettaa, mutta jokin toivon pilkahdus pitäisi löytyä. Kovin seksuaalisviritteiset tekstit toimivat tässä yhteydessä huonosti, joten ne voi karsia. Aiheen suhteen ei muuten ole niin väliä, jos ajatus ja kieli natsaa.
Olen plärännyt jo aika ison pinon kirjoja, mutta joko runoista on puuttunut tuo ilon pilkahdus, ne ovat liian 'inhorealistisia' kieleltään (mikä ei laulussa oikein toimi) tai sitten ne ovat liian helposti pureskeltavia ja kepeitä. Aika vaativa tehtävä:)

Helpointa jos teos löytyy Ison Omenan kirjastosta, koska tehtävälläni alkaa olla vähän kiirus. Olen tosi kiitollinen kaikenlaisista vinkeistä, mielelläni otan useampia kirja- ja tekijäehdotuksia, koska runon suhteen on niin monia reunaehtoja projektista johtuen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jonkin verran on julkaistu Suomeen muualta muuttaneiden runoutta suomeksi. Alla olevat löytyvät Helmet-kirjastoista: http://www.helmet.fi/fi-FI
Kaikki eivät kuulu Ison Omenan kirjaston kokoelmiin, mutta varaamalla saat kirjat noudettavaksi sieltä.

- Hedelmät jotka eivät tuoksu ruudille : maahanmuuttaja-antologia / toimittanut Harri Istvan Mäki (2000)
- Sagaal dayrood : suugaanta haweenka Soomaaliyeed ee Fiinlaan = Nio höstregn : prosa och poesi av finlandssomaliska kvinnor = Yhdeksän syyssadetta : Suomessa asuvien somalinaisten runoa ja proosaa (2001)
- Rajattomia kuvitelmia / [toimittanut Kiamars Baghbani] (2010)
- Tuhat syytä lentää : runoja / TaoLin (2011)
- Varjojen ääni = The voice of shadows / [Farzaneh Hatami Landi (2004)
- Kirjoita : he eivät voi : nuorten kirjoituskilpailun satoa / Ihmisoikeusliitto (2005, kirjoittajina niin syntyperäisiä suomalaisia kuin maahanmuuttajiakin)
- Jalanjäljet lumessa = Radd-i payi bar barf / Kiamars Baghbani (1999)
- Heijastus = In'ikas / Kiamars Baghbani [Puutarhuri]; [runojen suomenkielinen asu Kiamars Baghbani ja Irma Hirsjärvi] (1997)

Peruspositiivista virettä voisi löytyä Ilpo Tiihosen runoudesta:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Silpo%20tiihonen%20runot__Ff…