Olen tamperelainen opiskelija ja teen päättötyötäni aiheesta jalkineiden historia. tampereen kirjastojen materiaali on melko suppeaa ja lähes täysin englannin…

Kysytty

Olen tamperelainen opiskelija ja teen päättötyötäni aiheesta jalkineiden historia. tampereen kirjastojen materiaali on melko suppeaa ja lähes täysin englannin kielistä, joten ajattelin että helsingissä voisi olla laajemmin materiaalia.
voinko selata netissä kirjaston aineistoa? voinko lainata teoksia vaikka en ole helsinkiläinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä jalkinekirjoja löytänet Taideteollisen korkeakoulun kirjastosta, Museoviraston kirjastosta ja Teatteri- ja tanssialan keskuskirjastosta. Kirjastojen osoitteet ja tietokannat löytyvät kätevästi Suomen tieteellisten kirjastojen kotisivulta
http://www.lib.helsinki.fi/tilke

Kokeile esim. Sibelius-Akatemian ja taidekirjastojen aineistotietokantaa Arscaa osoiteessa http://arsca.linneanet.fi Valitse esim. hakutyypiksi sanahaku ja kirjoita hakusanakenttään peräkkäin sanat jalkineet historia. Oletko jo tutustunut esim. Linda O'Keeffen kirjaan "Kenkä: avokkaiden, saapikkaiden ja sandaalien kunniaksi" tai Jaakko Seliinin kirjaan "Kiinalaiset jalat ja muita tarinoita vartalomme koristeista"?

Sinun kannattaa myös kokeilla Yliopistokirjastojen yhteisluetteloa, Lindaa, osoitteessa http://linda.linneanet.fi

Helsinkiläisiä kirjoja, vaikkapa erikoiskirjastojen kirjoja, voit lainata kirjastojen kaukopalvelun kautta. Kirjastot kaukolainaavat kirjoja keskenään, joten sinun kannattaa ottaa yhteyttä lähimpään yleiseen kirjastoon, ja pyytää heitä tekemään kaukolainapyyntöjä tarvitsemistasi kirjoista. Kaukopalvelulainat ovat maksullisia, tarkista kirjastostasi lainojen hinnat.