Otsikko
Olen saanut tiedon, että ”Valtion metallitehtaat ja Imatran Voima Oy ostivat Kampista korttelista 153 Malminkadun ja Malminrinteen kulmatontin 28.6.1947 uutta…

Kysytty

Olen saanut tiedon, että ”Valtion metallitehtaat ja Imatran Voima Oy ostivat Kampista korttelista 153 Malminkadun ja Malminrinteen kulmatontin 28.6.1947 uutta toimitaloa varten. ” ja että lähteenä olisi käytetty 14.12.1948 päivättyä lehtiuutista, mutta lehteä ei mainita. Onkohan uutisen julkaissutta lehteä mahdollista jäljittää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Hufvudstadsbladetissa on ollut 14.12.1948 etusivun uutinen "Hyresnämden lurad av statlig concern", jossa käsitellään Malminkatu 16 tilannetta.

Valtioyhtiöt Valmet ja Imatran voima (myöhemmin lisäksi Oulujoki oy) olivat ostaneet ko. tontin ja saaneet luvan rakentaa sille toimitalon sillä ehdolla, että rakentaisivat Herttoniemeen asuntoja, jotka olisi annettu Helsingin kaupungin vuokralautakunnan hallintaan.

Käytännössä yhtiöt olivat kuitenkin myyneet Herttoniemeen rakennuttamansa asuintalot G. W. Sohlberg -yhtiölle, joka oli oli asuttanut niihin mm. omia juuri kaupunkiin muuttaneita työntekijöitään.

Yhtiöiden toimitalohankkeen vuoksi Malminkatu 16:n tontilta oli purettu pari puuasuintaloa, joiden asukkaat vuokralautakunta oli kaiketi aikonut sijoittaa Herttoniemen uusiin taloihin mutta joille se joutui nyt osoittamaan toisen sijan ankaran asuntopulan ahdistamasta pääkaupungista.