Olen pitkään miettinyt ja ihmetellyt, kun sanotaan auringon nousevan idästä ja laskevan länteen. Nyt kun iltaisin katselen auringonlaskua länteen suoraan…

Kysytty

Olen pitkään miettinyt ja ihmetellyt, kun sanotaan auringon nousevan idästä ja laskevan länteen. Nyt kun iltaisin katselen auringonlaskua länteen suoraan parvekkerltani ja aamulla katson auringonnousua, niin aurinko kyllä laskee länteen, mutta se ei nousekaan idästä, vaan pikemminkin se nousee luode-pohjoissuunnasta. Mikä ihme selittää tämän ilmiön?

Vastaus

Vastattu

Hei

Vastaus kysymykseesi löytyy mm. sivulta

Auringonnousu ja -lasku (stanford.edu)

Osaathan käyttää Google-kääntäjää saadaksesi tekstin suomeksi? Mutta tässä osittainen lainaus tekstistä:

Useimmat ihmiset tietävät, että Aurinko "nousee idässä ja laskee länteen". Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan ymmärrä, että se on yleistys. Itse asiassa Aurinko nousee vain itään ja laskee länteen 2 päivänä vuodesta - kevät- ja syyspäiväntasaukset! Muina päivinä Aurinko nousee joko pohjoiseen tai etelään "suoraan itään" ja laskee pohjoiseen tai etelään "suoraan lännestä".

Joka päivä nousu- ja asetuspisteet muuttuvat hieman. Kesäpäivänseisauksessa Aurinko nousee niin kauas koilliseen kuin ennenkin ja laskee luoteeseen. Joka päivä sen jälkeen aurinko nousee hieman etelämmäksi.

Syksyn päiväntasauksessa Aurinko nousee itään ja laskee länteen. Se jatkaa matkaansa etelään, kunnes talvipäivänseisauksen aikaan Auringon nousu on kaukana etelässä kuin koskaan ja laskeutuu lounaaseen.

Monet, ellei useimmat, esihistorialliset kulttuurit seurasivat näitä nousevia ja asetuspisteitä yksityiskohtaisesti. Jos horisontissa olisi rosoisia vuoria, tarkat kohdat voitaisiin helposti muistaa. Ilman sopivan mielenkiintoista horisonttia seisovat kivet voitaisiin järjestää vastaamaan erilaisia nousu- ja asetuspisteitä. Tai puupylväät voivat korvata seisovat kivet. Tai rock cairnsia voitaisiin käyttää.

8 ääntä

Kommentit

Aurinko nousee vain itään ja laskee länteen 2 päivänä vuodesta Koska eteläisen napapiirin eteläpuolella ei ole pysyvää ihmisasutusta, on yöttömän yön kokeminen mahdollista lähinnä pohjoisen napapiirin alueella. Suomen lisäksi yötöntä yötä, eli keskiyön aurinkoa on mahdollista ihastella Alaskassa, Kanadassa, Grönlannissa, Islannissa, Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä. Maapallo pyörii vastapäivään. Pohjoisella pallonpuoliskolla aurinko näyttää nousevan idästä ja laskevan länteen, eiköstä vaan. Mutta eteläisellä pallonpuoliskolla aurinko näyttääkin nousevan lännestä ja se kiertää taivaankantta vastakkaiseen suuntaan kuin pohjoisessa.