Olen pari kertaa kuullut radiosta otteita todella kauniista orkesteriteoksesta, jossa on hyödynnetty linnunlaulua. Teos on sävelletty jonkin Suomessa…

Kysytty

Hei! Olen pari kertaa kuullut radiosta otteita todella kauniista orkesteriteoksesta, jossa on hyödynnetty linnunlaulua. Teos on sävelletty jonkin Suomessa sijaitsevan, muistaakseni yliopiston avajaistilaisuuteen. Olin käsityksessä että kyse on virolaisesta säveltäjästä, mutta lähiviikkoina kuulin radiossa mainittavan tässä yhteydessä suomalainen säveltäjä - jonka nimeä en tietenkään muista. Tarina kertoi, että tilausteosta sävellettäessä ko. paikkakunnan kuoro oli ollut huonossa hapessa, joten säveltäjä oli äänittänyt linnunlaulua teoksensa osaksi. En ole löytänyt tätä google-haulla, joten toivottavasti te osaisitte auttaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimänne teos on Einojuhani Rautavaan Cantus Arcticus, konsertto linnuille ja orkesterille (1972), joka tilattiin säveltämältä Oulun yliopiston promootiojuhlaan. Äänimateriaalina konsertossa soi orkesterin lisäksi nauhalta tuleva, eri tavoin käsitelty arktisten lintujen (tunturikiurun, laulujoutsenen ja kurjen) laulu.

Sävellyksessä käyttämänsä lintujen äänet Rautavaara kopioi osittain Radion tehosteäänikokoelman linnunääninauhoituksista. Osan äänistä hän äänitti Limingan soilla.

Samuli Tiikkaja kertoo Rautavaaran elämäkerrassa, että kun esityksen kapellimestari kertoi säveltäjälle, että kaavailtu kuoro oli heikossa laulukunnossa, Rautavaara sai idean käyttää teoksessa lintujen ääniä.

Teos on kuunneltavissa Helmet-kirjastojen tarjoamassa Naxos-palvelussa useanakin eri tulkinta. Naxoksen käyttö edellyttää voimassa olevaa Helmet-korttia. Helmet-kirjastojen kokoelmista löytyy teoksesta useita levytyksiä. Äänitteiden saatavuuden voitte tarkistaa Helmet-haulla.

https://core.musicfinland.fi/works/cantus-arcticus
Tiikkaja, Samuli: Tulisaarna. Einojuhani Rautavaaran elämä ja teokset. (Teos, 2014)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Cantus_arcticus
http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Musiikki
http://www.helmet.fi/fi-FI