Otsikko
Olen nostalgiapuuskassa etsiskellyt tietoa mikä on eräs kirja jonka ala-asteella luin. Kirja oli siis vanhempi kuin 2000-1990-luvulta. Oli suomennettu…

Kysytty

Olen nostalgiapuuskassa etsiskellyt tietoa mikä on eräs kirja jonka ala-asteella luin. Kirja oli siis vanhempi kuin 2000-1990-luvulta. Oli suomennettu. Eläinfiktiota. Tarinasta muistan sen, että siinä oli joukko hiiriä (?, jotain jyrsijöitä ainakin) jotka lähtivät muuttamaan toiselle asuinseudulle, niillä oli mukana ja tukena myös muita eläimiä, ainakin joku kettu taisi olla (käärme kansikuvassa??), ja jossain vaiheessa hiiret joutuivat vaaratilanteeseen metsässä jossa oli kärppiä, ja ajokoirat pelastivat ne hyökkäämällä kärppien kimppuun. Tarina taisi loppua siihen kun joku ihminen ampui ketun (taisi tähdätä ensin hiirtä jonka kettu pelasti?). Muistikuvat ovat jokseenkin hataria kun tämän olen lukenut viimeksi joskus vuonna 2002. Olen yrittänyt etsiä tätä kauan mutta en ole löytänyt, ei siis ole Kaukametsän pakolaisia eikä Desperon tarua. Keljua tästä tekee myös sen, että 2013 saatoin löytää tietoa tästä, mutta kirjan saatikka kirjailijan nimeä en muista, kansikuva oli aika tumma taustaltaan.

Vastaus

Vastattu

Olisikohan kyseessä ehkä W. J. Corbettin Helluntai-hiiren laulu (Otava, 1985)?

Helluntai-hiiren laulu | Kirjasampo