Olen nähnyt 3D tulostetun potilaan nenän "rungon" joka pitäisi kopioida kantasolujen avulla. Mistä kantasolut saavat informaation erikoistua nenä soluiksi ja…

Kysytty

Olen nähnyt 3D tulostetun potilaan nenän "rungon" joka pitäisi kopioida kantasolujen avulla. Mistä kantasolut saavat informaation erikoistua nenä soluiksi ja rakentuvatko ne nenän mallin päälle?

Vastaus

Vastattu

Kun puhutaan kehonosien tai muiden orgaanisten kokonaisuuksien 3D-tulostamisesta, ei tarkoiteta samanlaista prosessia eikä samanlaisia materiaaleja (muovia), jota perinteiset 3D-tulostimet käyttävät. Elinten "printtaaminen" on niin sanottua bioprinttausta, jossa kantasolut ja niiden sisältämä geeniperimä toimivat "musteena". Varsinaisten kantasolujen lisäksi tässä mallinnustavassa tarvitaan rakennusaineeksi biomassaa, joka toimii ikäänkuin rakennusaineena siinä, missä kantasolujen DNA, "muste", toimii informaationa ja mallina sille, kuinka lopputulos rakentuu.

Ihmisen omasta solukosta tuotettujen kantasolujen erikoistuminen tietyntyyppisiksi soluiksi vaatii erikoistunutta muuntelua laboratorio-olosuhteissa. Ilmeisesti kantasolut voivat suotuisissa olosuhteissa "oppia" halutun mallisilta soluilta, mihin suuntaan kehittyä. Esimerkiksi Oulun yliopistossa on tutkittu paljon kantasolujen kehittämistä 3D-mallinnukseen sopivaksi.

Vastaaja ei ole bioprinttauksen asiantuntija, joten vastaus on vain suuntaa antava ja perustuu verkosta löytyneisiin lähteisiin.

Lähteitä:

Ylen uutinen elinten 3D-printtauksesta: https://yle.fi/uutiset/3-9672178
Oulun yliopiston juttu: https://www.oulu.fi/yliopisto/node/38429