Olen muuttanut Nurmeksen maalaiskunnasta Vastimolta v.1965,nyt etsin vimmalla ihan vain juurille ajatuksin palaten tietoja esim.hinaajista(isäni ja äitini oli…

Kysytty

Hei!Olen muuttanut Nurmeksen maalaiskunnasta Vastimolta v.1965,nyt etsin vimmalla ihan vain juurille ajatuksin palaten tietoja esim.hinaajista(isäni ja äitini oli työssä laivoissa)
Ja saisinko artikkeleita Vastimon tsasounasta,Karhut asuivat sillloin myös Vastimolla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkaisussa Pohjois-Karjalan arvokkaat kulttuuriympäristökohteet kunnittain (http://www.pohjois-karjala.fi/dman/Document.phx?documentId=xm3350414374… , pdf-tiedosto) mainitaan Joki-Vastimon järvi sivulla 73. Useiden paikkakuntien tsasounat mainitaan, mutta ei Vastimon.

Googlen hakulauseella vastimo OR vastimon löytyy muutamia sivuja, joissa mainitaan po. paikkakunta. Sivut eivät kuitenkaan vaikuta kiinnostavilta; Vastimon nimi mainitaan vain esimerkiksi yrityksen kotipaikkana. Nurmeksen Internet-sivuilla ei Vastimoa mainita.

Pääkaupunkiseudun, maakuntakirjastojen (mm. Joensuun kaupunginkirjaston) ja tieteellisten kirjastojen tietokannoissa ei ole kirjoja, joiden tietokannassa oleviin tietoihin sana Vastimo sisältyisi.

Nurmeksen kaupunginkirjaston kirjatietokannasta löytyy asiasanahaulla Nurmesta koskevien lehtileikkeiden kokoelma nimeltä Kotiseutuleikkeitä, jossa on yksi leike Vastimon tien muuttamisesta paikallistieksi. Mikäli tämä kiinnostaa, saat siitä lisätietoja Nurmeksen pääkirjastosta (http://www.nurmes.fi/Resource.phx/sivut/sivut-nurmes/sivistys/kirjasto/… ).

Aikakauslehtiartikkelitietokannasta (Aleksi, käytettävissä kirjastoissa) ei löydy mitään hakusanalla Vastimo. Hakusanalla Nurmes löytyy runsaasti artikkeleita, mutta ei tietoa siitä mainitaanko niissä Vastimo. Ainakaan Nurmes-artikkeleissa ei kerrota Vastimosta niin paljon, että se olisi annettu asiasanaksi.

Paikallislehtien toimituksista ehkä voi kysyä, olisiko niissä lehdissä ollut Vastimoa käsitteleviä artikkeleita. Nurmeksessa ilmestyvän Ylä-Karjalan yhteystiedot ovat osoitteessa http://www.ylakarjala.com/content.html .

Hinaajista löytyy kirjoja, joita voi kysyä oman paikkakunnan kirjastosta kaukolainaksi, jos siellä ei niitä ole. Esim.:
Kämäräinen, Juha: Pienet hinaajat Suomessa. Toppilan Pukseeri, 2005. 171 s.
Paananen, Vellamo & Pakkanen, Esko: Keiteleeltä Iisvedelle : Kymijoen latvavesien höyrylaivaliikenteen historiaa. Suomen höyrypursiseura, 1992. 280 s.
Pakkanen, Esko: Hurma ja Kaukaan muut höyrylaivat. Suomen höyrypursiseura, 1995. 248 s.

Googlella hakulauseella hinaaja OR hinaajat saattaa löytyä kysyjää kiinnostavia Internet-sivuja.