Olen mielestäni joskus lukenut äärettömän suuresta kalliolaatasta/-lohkareesta joka "keikkuu" jonkun meren rannalla (tai sitten meren pinnan alla). Perusajatus…

Kysytty

Hei!
Olen mielestäni joskus lukenut äärettömän suuresta kalliolaatasta/-lohkareesta joka "keikkuu" jonkun meren rannalla (tai sitten meren pinnan alla). Perusajatus on kuitenkin se, että JOS tämä laatta suistuisi veteen tulisi jättimäinen aalto. Onko tälläistä laattaa olemassa jossain vai olenko uneksinut koko jutun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei

Tällaisesta tapauksesta emme ole kuulleet, mutta voisiko se liittyä merenpohjalla tapahtuviin merellisten laattojen liikumisiin. Merenpohjan laatat liikkuvat hitaasti toisiinsa nähden laattojen reunoja pitkin,joihin syntyy jännityksiä. Jännitykset purkautuvat maanjäristyksinä. Laattojen reunat voivat jännityksen purkautuessa liikkua yhtäkkiä voimallisesti esim. ylöspäin mikä saa valtameren vesimassat vellomaan aiheuttaen tsunamiaaltoja, jotka vyöryvät rannikoille tuhoa aiheuttaen. Lisää tietoja geologista löytyy nettisivulta http://www.geologia.fi/ esim.Perusgeologiaa -kohdan valikoista.

Kanariansaarten Teneriffalla voi Tieteen kuvalehden (16/2000 ja 4/2008) mukaan tapahtua maanvyörymiä, jotka vyöryessään mereen aiheuttaisivat tuhoisia tulva-aaltoja lähisaarille.

Terv. Jani Hurstinen / Geologian tutkimuskeskuksen kirjasto