Olen luokanopettaja, mutta haluaisin tehdä töitä kirjastossa. Mitä työtehtäviä kirjastossa on? Voinko täydentää tutkintoani (kasvatustieteiden maisteri) vai…

Kysytty

Hei!

Olen luokanopettaja, mutta haluaisin tehdä töitä kirjastossa. Mitä työtehtäviä kirjastossa on? Voinko täydentää tutkintoani (kasvatustieteiden maisteri) vai pitäisikö minun suorittaa kokonaan uusi tutkinto, jotta voisin työskennellä kirjastossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastossa on monenlaisia työtehtäviä, riippuen toki kirjaston koosta. Isommissa kirjastoissa voi asiakaspalvelussa suuntautua esim. lapsiin tai nuoriin tai vanhuksiin. Hankintaa ja luettelointia tekevät seuraavat uutta kirjallisuutta ja päättävät mitä kirjastoon tilataan ja sen jälkeen saattavat aineiston lainauskuntoon. Kokoelman huoltoon, eli esimerkiksi vanhentuneiden teosten poistamiseen osallistuu ainakin meillä lähes koko henkilökunta jollain tavalla. Ohjaaminen ja opastaminen on myös osa asiakaspalvelutyötä. Kirjastossa käy lapsiryhmiä tutustumassa kirjaston toimintaan, kaikenikäisiä opastetaan käyttämään esimerkiksi e-aineistoja, vanhemmille voidaan antaa digitukea. Myös aikuisryhmiä käy tutustumassa kirjastoon. Tapahtumatuotanto on myös osa kirjastolaisten työnkuvaa. Osalla työ voi suuntautua viestintään ja markkinointiin (tapahtuma- ja palvelumarkkinointi, some, nettisivut jne.) Isommissa kirjastoissa voi olla myös meneillään hankkeita, joihin tarvitaan hanketyöntekijöitä. Joissain kirjastoissa on myös kirjastopedagogeja, jotka voivat esimerkiksi vastata kirjaston yhteistyöstä koulujen ja päiväkotien kanssa. Toki osa tekee myös johtamista ja henkilöstöön liittyviä töitä. Se mitä kaikkea kirjastossa pääsee tekemään riippuu tosiaan kirjaston koosta. Pienessä kirjastossa voi olla hyvinkin monipuolinen työnkuva ja isossa kirjastossa on voi olla enemmän erikoistumista johonkin tiettyyn asiaan.

Kirjastolain seitsemännessä pykälässä sanotaan pätevyydestä seuraavaa:
"Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu. Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan."
Lähde: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161492#P3

Tämä on siis minimitaso, jota vaaditaan, mutta kunnat voivat sitten tehtävän perusteella määritellä siihen tarvittavat pätevyysvaatimukset. Välttämättä et siis tarvitse kokonaan uutta tutkintoa, mutta toki alan opinnoista on hyötyä työnhaussa. Ainakin tänä vuonna on voinut suorittaa avoimessa yliopistossa informaatiotutkimuksen opintoja https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/informaatiotutkimuksen-aine-ja…
Rekrytoinnista voi lukea lisää Kirjastolehden artikkelista http://kirjastolehti.fi/artikkelit/uusi-kirjastolaki-nakyy-jo-rekrytoin…

Kirjastoalan työpaikkoja on esim. Kuntarekryssä https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/kirjasto-ja-arkistoala/  ja Duunitorilla https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/kirjastoalan Näistä voit katsella kunkin paikan pätevyysvaatimuksia.

Jos kiinnostut kirjastoalan opiskelusta niin koulutusmahdollisuuksista on tietoa täällä https://www.kirjastot.fi/kirjastoala/opiskelu/