Olen lukenut, että Nokialta on peräisin kuumakoira, joka on sokerimunkki makkaran kera ja mausteina on sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia ja sipulia. Saako…

Kysytty

Olen lukenut, että Nokialta on peräisin kuumakoira, joka on sokerimunkki makkaran kera ja mausteina on sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia ja sipulia. Saako tätä juuri mistään muualta kuin Nokialta? En ole nimittäin koskaan törmännyt siihen missään enkä asu lähelläkään Nokiaa. Muistan, kun kerran Ennätystehtaassa oli kolme miestä, jotka söivät näitä ja yksi söi viidessä minuutissa neljä ja puoli. Tuossa kuulin tästä ensimmäisen kerran, mutta silloin luulin, että se oli vitsi, kun he puhuivat sokerimunkista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuumakoira on nokialainen perinneherkku, jonka keksi 1960-luvulla Teuto-Grillin silloinen omistaja Theodor Leppänen. Siinä sokerimunkki tarjotaan makkaralla täytettynä ja maustetaan sinapilla, ketsupilla, sipulilla ja kurkkusalaatilla. Kuumiakoiria on myyty ainakin myös Tampereella. Alla linkki Ylen uutiseen aiheesta:

https://yle.fi/uutiset/3-6556602