Olen lukenut Edith Södergranin runoja ja hänen tuotannossaan on ilmeisesti linkki Nietzscheen, mutta olen itse vain huomannut muutaman Nietzschen teoksen…

Kysytty

Olen lukenut Edith Södergranin runoja ja hänen tuotannossaan on ilmeisesti linkki Nietzscheen, mutta olen itse vain huomannut muutaman Nietzschen teoksen maininnan Södergranin runoissa. Onko teillä tietoa Edith Södergranin Nietzscheläisyydestä ja teoksista jossa puhutaan tästä tarkemmin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisesta Finna-tiedonhakupalvelusta (Finna.fi), jossa ovat mukana lähes kaikki Suomen kirjastot ja suuri määrä arkistoja ja museoita, kannattaa lähteä etsimään Edit Södergrania ja nietzscheläisyyttä koskevaa tietoa/teoksia. Finnasta saa myös tiedon, missä kirjastossa ko. teokset ovat saatavissa.

Seuraavassa linkissä esimerkkinä Finnasta tehty haku hakusanoilla: "södergran, nietzsche": https://bit.ly/2FtQl0J. Haulla löytyy kolme teosta, joita on saatavissa Vaski-kirjastoissa.

Haapala Vesa, Kaipaus ja kielto : Edith Södergranin Dikter-kokoelman poetiikkaa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2005.

Kuvien kehässä : tutkielmia kirjallisuudesta, poetiikasta ja retoriikasta. Haapala, Vesa (toim.). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2003.

Satimen hirmuhetket : kahdeksan kirjoitusta kotimaisesta kirjallisuudesta. Rojola, Lea - Viikari, Auli. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2000

Miew-Cruz, Benjamin, .Edith Södergran's Modern Virgin : Overcoming Nietzsche and the Gendered Narrator University of California 2013, https://escholarship.org/uc/item/25g410tv

Muita teoksia ja artikkeleita voit tiedustella lähikirjastosi kautta kaukolainaksi.