Olen lukemassa Oates, Joyce Carolin kirjaa Putous ja pidän kovasti kirjasta. Valitettavasti se on kohta luettu. Kysynkin, onko muita kirjailijoita, joilla on…

Kysytty

Olen lukemassa Oates, Joyce Carolin kirjaa Putous ja pidän kovasti kirjasta. Valitettavasti se on kohta luettu. Kysynkin, onko muita kirjailijoita, joilla on samantyylisiä kirjoja? Odotan innolla vastaustanne, kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rivien välistä päättelin, että "Putous" olisi ensimmäinen Joyce Carol Oatesin teos, johon olet tutustunut? Oatesin tuotanto on hyvin laaja ja hän on kokeillut monenlaisia lajityyppejä, Suomessa on käännetty lähinnä romaaneja. Jos siis innostuit tästä upeasta kirjailijasta, sinulla on halutessasi mahdollisuus tutustua hänen muuhunkin tuotantoonsa myös suomen kielellä.

En ole vielä itse ehtinyt lukea tätä "Putous"-romaania, joten joudun hieman arvailemaan, minkälaiset piirteet hänen kerronnassaan viehättävät sinua. Yksi lähestymistapa olisi miettiä, mitkä kirjailijat Oatesille itselleen ovat olleet tärkeitä. Hän om kirjoittanut esseitä mm. Sylvia Plathista ja muistaakseni maininnut hänen "Lasikellon alla"-romaaninsa lähes täydellisenä teoksena. Tärkeinä feministisiä teemoja käsitelleinä kirjailijoina voisin mainita velä Margaret Drabblen ja tietenkin Virginia Woolfin. Oates on kirjoittanut myös Doris Lessingistä ja näitä kahta kirjailijaa yhdistää mielestäni ainakin se, että heidän teoksensa ovat usein vaikesti luokiteltavia, ne lainaavat mm. historiankirjoituksen, elämäkerran tai vaikkapa science fictionin keinoja. Oates on kirjoittanut myös kertomuksia, joissa on vaikutteita kauhusta ja gotiikasta, tässä yhteydessä voisi mainita Alice Hoffmannin.

Oatesin tärkeät teemat liikkvat amerikkalaisuuden ympärillä, teemojen kehittely muistuttaa minua hieman Don DeLillosta.

Jos sinua kuitenkin viehättää ennen kaikkea Oatesin kirjojen toisinaan hieman unenomainen tunnelma tai muut sen tyyppiset seikat, jotka vetoavat suoremmin lukijan tunteisiin, uskaltaisin suositella selaisia kertojia kuin: Sarah Waters, John Fowles, Carol Shields, Kate Atkinson, Jeannette Winterson, Annie Proulx, ehkä myös Arthur Golden, Anne Tyler ja Barbara Kingsolver.

Toivottavasti edes jokin näistä osuu kohdalleen.