Olen lastentarhanopettaja ja järjestämässä vanhemmille vanhempainiltaa.Lapset ovat iältään 0-3 vuotiaita. Haluaisin vanhempainillassa painottaa vanhemmille…

Kysytty

Hei!

Olen lastentarhanopettaja ja järjestämässä vanhemmille vanhempainiltaa.Lapset ovat iältään 0-3 vuotiaita. Haluaisin vanhempainillassa painottaa vanhemmille ääneen lukemisen tärkeyttä ja sen mukanaan tuomaa yhdessäoloa ja kielitaidon kehittämistä. Onko aiheesta olemassa jotain kirjallisuutta, artikkeleita tai muuta materiaalia johon voisin turvautua tietolähteenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja jossa varmasti kerrotaan lasten ja vanhempien yhteisten lukuhetkien tärkeydestä on Aikaa lapselle: Lukuhetki päivässä (Grönholm, Maj-Britt, Opetushallitus 1996). Pienten lasten taidekasvatusnäkökulmasta kirjallisuutta käsitellään kirjassa Elämysten alkupoluilla: lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen (Toim. Seija Karppinen, Arja Puurula, Inkeri Ruokonen, 3.p. 2007).
Lukukeskuksella oli muutama vuosi sitten Lukuleikki-kampanja, johon liittyi kirjanen Lukulahja lapselle (Toim. Päivi Heikkilä-Halttunen). Se sisältää loruja ja lukuvinkkejä, mutta myös pieniä artikkeleita kirjallisuuskasvatuksesta ja lastenkirjallisuudesta. Kirjasen voi löytää kirjastoista mutta myös Internetistä:
http://www.lukukeskus.fi/www/uploads/pdocument/lukulahja.pdf

Lukemisen tärkeyden ydinasioita on lueteltu Svenska Barnboksakademin aikoinaan muotoilemissa teeseissä ”17 hyvää syytä lukea lastenkirja”. Suomennettuna ne löytyvät esim. Kirjastolehden nettisivuilta:
http://kirjastoseura.kaapeli.fi/etusivu/seura/mediakasvatus/sivu_5

Aiheesta voi löytää tietoa netistä esim. joidenkin kirjastojen ja kustantajien sivuilta. Lähes kymmenen vuoden takaisen Kirja kantaa, tarina tukee -projektin nettisivut innostavat yhä lukemisen pariin ja kertovat niin lasten lukemisesta kuin lukuilosta.
http://www.seniorinet.net/kirjakantaa/index.html
Puheen kehityksen näkökulma lukemisen tärkeyteen on esillä www.nettineuvo.fi -sivuilla (polku: lapset - lapsen kehitys - puheen kehitys - puheen kehitystä edistäviä tekijöitä).