Olen lastenlasteni kanssa tapaillut kahta runoa, jotka olivat siskoni 1960-luvun aapisessa. Runot alkoivat näin: 1) Kirkkaalla kauniilla pakkassäällä,…

Kysytty

Hei,olen lastenlasteni kanssa tapaillut kahta runoa, jotka olivat siskoni 1960-luvun aapisessa. Runot alkoivat näin:
1) Kirkkaalla kauniilla pakkassäällä, kissanpoikanen luisteli jäällä. Kierteli kaarteli kiemuroita ja lauleli, ei mua kukaan voita...
2) Anni tanni talleroinen, punaposki pulleroinen ..haki kellarista voita...
Miten nuo runot kuuluivat kokonaisuudessaan?Mistä löytäisin ko.runot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on ilmeisesti Lasten oma aapinen, tekijöinä Urho Somerkivi, Hellin Tynell ja Inkeri Airola. Kirja on ilmestynyt ensimmäisen kirjan vuonna 1958 ja kirjan kansi on punainen. Kirjasta löytyi runo Anni tanni talleroinen, mutta ei valitettavasti toista runoa.
Kirja on lainattavissa useista pääkaupunkiseudun kirjastoista, saatavuustiedot osoitteessa
http://www.helmet.fi/search~S9*fin/X

Lisäys vastaukseen: Vähän vanhaan viestiin vastaan, mutta tässäpä nyt olisi se Kissanpoikanen luistelee -runo.

Kauniilla, kirkkaalla pakkassäällä
kissanpoikanen luisteli jäällä,
kaarteli, kierteli kiemuroita,
lauleli: - Ei mua kukaan voita!

Rannalla katseli naapurin Vahti,
katseli – äkkiä – HAU haukahti!
Kissanpoikanen kupsahti jäälle,
suoraan kirjavan häntänsä päälle.

Kissanpoikanen naukaisi heti:
– Kuka se minua hännästä veti,
kaatoi ja sekoitti kiemuroita`
Tulepas vielä! Et minua voita!

Rannalla katseli naapurin Vahti,
vieläkin kovemmin – HAU haukahti!
Kissanpoikanen luisteli jäätä
toiselle rannalla suoraa päätä.

Toinen lisäys vastaukseen:
Runo löytyy yllä mainittujen tekijöiden teoksesta "Lasten oma lukukirja" teoksesta (Otava).

5 ääntä

Kommentit

Vanhaan viestiin vastauksena.Toi kissanpoikanen luisteli jäällä löytyy yllä mainittujen tekijöiden tekemästä "Lasten oma lukukirja" teoksesta (Otava), meillä ainakin on vihreäkantinen. Vuotta en pysty sanomaan, koska se sivu juuri puuttuu, mutta ilmeisesti noilta samoilta ajoilta kirja on kuin tuo aiemmin mainittu. Mutta tekijää siinäkään ei valitettavasti kerrota. Sitä minäkin yritin metsästellä...

Kiitos! Kuinka monta vuotta metsästinkään tuota Kissanpoikasen runoa.
Tätä luin usein aapisesta lapsilleni; vanhin on nyt 30-vuotta. Meinivät, pahus, repipään juuri sen sivun irti aapisesta. Ja kun runo tuli taas mieleeni en edes muistanut missä aapisessa se oli. Meillä kun oli useita säästettyjä ja perittyjä aapisia. Tällä kertaa olin etsimässä netistä, ei niin runoa, vaan kirjoitelmaa rippikoululaisen kirjasta. Alkoi näin: "Uneksin eräänä yönä, että kuljin Herrani kanssa meren rannalla.
Ja samalla ajattelin tätä kissanpoikasen runoa katsoa; ja löytyi!