Olen kuullut, että kun siemen kylvetään, sen sisään pääsee vettä. Miten se vesi oikein pääsee sen sisälle?

Kysytty

Olen kuullut, että kun siemen kylvetään, sen sisään pääsee vettä. Miten se vesi oikein pääsee sen sisälle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kuivunut kasvinsiemen saa vettä, se imee kosteutta ja turpoaa. Vesi rikkoo turvonneen siemenkuoren ja pääsee näin siemenen sisälle. Lisää tietoa aiheesta vaikkapa puutarha.net-sivuston artikkelista Kasvata taimesi itse siemenistä alkaen:

https://puutarha.net/artikkelit/74/kasvinlisaysta_siemenista.htm