Olen kuullut, että Eetu Iston maalauksesta Hyökkäys olisi myös myöhempi versio mahdollisesti jonkun toisen maalaamana. Milloin ja kuka sen on tehnyt?

Kysytty

Olen kuullut, että Eetu Iston maalauksesta Hyökkäys olisi myös myöhempi versio mahdollisesti jonkun toisen maalaamana. Milloin ja kuka sen on tehnyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eetu (Edvard) Iston maalauksesta Hyökkäys on tehty vuosikymmenien kuluessa
lukuisia erilaisia muunnelmia. Alkuperäistä kuva-aihetta on käytetty
usein yhteiskunnallisia asioita kritisoitaessa.
Hyökkäyksen jatkotilanteesta on tehty vuonna 1906 kuva "Kotka jättää Suomen",
jossa kaksipäinen kotka lentää pois taustallaan auringonnousu.
Teoksen tekijästä ei ole varmuutta. Eri tutkijat ovat arvelleet tekijän olevan
Ragnhild Sellén, Georg Erik Paul tai Alex Federley.
Lisää aiheesta on luettavissa kirjasta:
Rönkkö, Pekka,
Isto : Eetu Isto (1865-1905) ja Hyökkäys (1899).
[Oulu] : Pohjoinen, 1990.
(Ars Nordica, ISSN 0786-1478 ; 2).