Olen kuullut, että Adolf Hitlerillä oli käytössään henkilökohtainen lentokone "Junkers 52" jonka rekesterinumero oli 2201. Kysyn: 1. Pitääkö yo. tieto…

Kysytty

Hei

Olen kuullut, että Adolf Hitlerillä oli käytössään henkilökohtainen lentokone "Junkers 52" jonka rekesterinumero oli 2201.

Kysyn:

1.
Pitääkö yo. tieto paikkaansa?

2.
Mistä kirjallisista lähteistä löydän tietoja Hitlerin käyttöön varatuista lentokoneista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adolf Hitlerillä oli käytössään Junkers Ju 52-tyypin lentokone jo kampanjoinnissaan vuonna 1932, ennen valintaansa valtakunnankansleriksi. Tämän koneen rekisterinumero oli mitä ilmeisimmin tuo mainittu D-2201, kutsumanimenään ”Bölke”. Pian kansleriksi valintansa jälkeen vuonna 1933 Hitler sai käyttöönsä uuden, henkilökohtaisen Immelmannin mukaan nimetyn Junkers Ju 52-koneen, jonka numero oli D-2600. Tässä yhteydessä alkoi myös Hitlerin ja hänen henkilökohtaisen lentäjänsä Hans Baurin yhteistyö, joka kesti aina vuoteen 1945 saakka.

Vuonna 1939 Hitlerin henkilökohtaiseksi lentokoneeksi vaihtui Focke-Wulf FW 200 Condor.

Hitlerillä sekä hänen lähipiirillään oli 1930-loppupuolella sekä koko toisen maailmansodan ajan käytössään varsin laaja Junkers-koneiden lennosto, jonka keskuksena toimi Tempelhofin lentokenttä Berliinissä. Lisätietoja Hitlerin käyttämistä lentokoneista sekä lentäjä Hans Baurista löytyy muun muassa seuraavista teoksista:

Hans Baur: Ich flog Mächtige der Erde (1962)
C. G. Sweeting: Hitler’s personal pilot – the life and times of Hans Baur (2000)
C. G. Sweeting: Hitler’s squadron – the Fuehrer’s personal aircraft and transport unit 1933-1945 (2001)

Lisätietoja lyhyesti myös englanninkielisistä Wikipedia-artikkeleista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_52

http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Baur