Onko Vietnamin sodasta kirjoja, jossa sotaa katsottaisiin vietnamilaisen rivisotilaan näkökulmasta?

Kysytty

Olen koittanut etsiä ja aika huonoin tuloksin omin voimin.

Niin onko vietnamin sodasta kirjoja jossa sotaa katsottaisiin vietnamilaisen rivisotilaan näkökulmasta?

Amerikkalaisia näkemyksiä on vaikka kuinka paljon, mutta toisinpäin ei oikein löydy mitään.

Sissitaktiikat kiinnostaisivat enemmän kuin poliittinen propaganda.

Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu

Ilmeisesti vietnamilaisen rivisotilaan näkökulmasta kerrottuja Vietnamin sotaa käsitteleviä kirjoja on ilmestynyt suomeksi todella vähän. Niitä ei montaa tosiaan löytynyt ja samasta kertoi suomentaja Simo Liikanen Vietnamin sota -kirjan liitteessä "Vietnamin sota -kirjan aiheista suomeksi".

Kyseisessä artikkelissa mainitaan samat kirjat, joita asiasanoillakin löytyi. Kaksi ensimmäistä kuvannevat eniten tavallisen rivisotilaankin toimia, muut ovat laajemmin Vietnamin näkökulmaa käsitteleviä.

  • Vo Nguyen Giap: Kansan sota, kansan armeija (1970)
  • Wilfred Burchett: Näin toimivat Vietnamin sissit (1972)
  • Pentti Halme & Mikko Valtasaari: Vietnamin palavat tuulet (1967)
  • Johan von Bonsdorff: Kotirintama riisivainioilla (1975)

Lähteenä käytetty kirja on siis

  • Andrew Wiest (toim.): Vietnamin sota (2009)

Wiestin kirjassa on myös laaja englanninkielisen kirjallisuuden luettelo, joka on jaoteltu kirjan lukujen mukaisiin listoihin. Eri luvut käsittelevät sotaa eri näkökulmista, eli joistakin kirjallisuusluettelon teoksista voi löytyä englanninkielisiä teoksia tai artikkeleita juuri tähän näkökulmaan. Näitä kirjoja ei kuitenkaan Kyyti-kirjastoista ole saatavilla, eli niiden kohdalla vaihtoehto on kaukolainaus.