Olen kiinnostunut sukunimestä Sahlman. Mitä se tarkoittaa ja kuinka monta tämän sukunimistä henkilöä on olemassa? Onko tietoa mistä päin maailmaa suku on…

Kysytty

Olen kiinnostunut sukunimestä Sahlman. Mitä se tarkoittaa ja kuinka monta tämän sukunimistä henkilöä on olemassa? Onko tietoa mistä päin maailmaa suku on tullut Suomeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sahlman –sukunimisistä henkilöistä on on hiukan tietoa A. R. Saarensepän kirjasessa Pohjois-Karjalan vierasnimiset suvut, joka on ilmestynyt Kansanvalistusseuran kustantamana vuonna 1910. Ensimmäinen siinä mainittu Sahlman on ylöskantokirjuri Niilo Sahlman Pälkjärvellä vuonna 1680. Saarensepän mukaan ei ole tietoa, mistä hän oli kotoisin. Sahlmaneja on saman kirjasen mukaan ollut Tohmajärvellä, Ilomantsissa, Liperissä, Lieksassa ja Polvijärvellä. Sahlmaneilla on sukuseura, jonka kotisivujen osoite on http://suvut.genealogia.fi/sahlman/ Seuralla on myynnissä sukututkimus-niminen cd-levy, jossa on tietoja suvusta. Seuraavat tiedot ovat Sahlmanien sukuseuran edustajan Seppo Mikkosen Sahlmanien sanomissa v. 2005 ilmestyneessä artikkelista Niels Saalman – ensimmäinen kantaisämmekö Suomessa? Siinä kerrotaan, että nimi esiintyy mm. Käkisalmen tuomiokunnan arkistoissa myös muodossa Saalman ja esitetään arvelu, että ylöspitokirjuri Niels Saalman olisi tullut Suomeen Latviasta. Hänen pojastaan Didrikistä on tietoja Suomen sukututkimussauran vuonna 2005 julkaisemassa teoksessa Virkamiehiä, jonka kirjoittaja on Matti Walta. Seppo Mikkosen artikkeli on kopiona Joensuun seutukirjaston Pohjois-Karjala -kokoelmassa.
Seppo Mikkoselta saadun tiedon mukaan Sahlman-nimen alkuperästä on vain hajanaisia arveluita - ei mitään faktaa. Väestörekisterikeskuksen sukunimihausta saa tilastotietoja nimen yleisyydestä http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L=1
Sen mukaan Sahlman –nimisiä on v. 2013 427 henkilöä, entisenä nimenä se on 140 henkilöllä ja kuolleilla 220:llä.

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minua kiinnostaa sukutalo Sahlman joka on Vuonisjärvellä,mutta jonoin 2000 vaihteessa tulleet uudet asukkaat, nimeä en tiedä. En tullut koskaan käyneeksi kyseisessä talossa. Mutta Lieksassa käydessäni (olen sieltä kotoisin) ja siskoni asuu vieläkin siellä, kuulin siitä. Minä otin syntymä nimeni takaisin erottuani.

Isältäni Johannes Leivoselta olen kuullut,että taustalla on saksan kielen sana "zahlen" eli maksakaa. Tähän viittaa se, että tietämäni mukaan kantaisät huolehtivat verojen perimisestä. Isäni äiti oli nimeltään Enni Sahlman ja hänen siskonsa Karin Sahlman,joka kävi meillä kylässä Tapiolassa 1960-luvulla.