Olen kiinnostunut "edesmenneen" Mallasjuoma Oy:n mahdollisesta taidekokoelmasta tutkimusmielessä. Käsitykseni mukaan sellainen oli aikoinaan olemassa. Löytyykö…

Kysytty

Olen kiinnostunut "edesmenneen" Mallasjuoma Oy:n mahdollisesta taidekokoelmasta tutkimusmielessä.
Käsitykseni mukaan sellainen oli aikoinaan olemassa. Löytyykö Mallasjuoman historiasta mitään kirjallisuutta tai muuta kirjallista aineistoa, mieluiten kuvallista, josta saattaisi olla iloa tutkimuksissani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Mallasjuoman taidekokoelma on olemassa. Lahden taidemuseosta kerrottiin, että tiedot siitä ovat Lahden taidemuseon aluetaidemuseokokoelmasta vastaavalla amanuenssilla Ville-Matti Rautjoella.
http://www.lahdenmuseot.fi/main.php?id=98&yhteystiedot

Kirjaston aineistoista tietoa Mallasjuoma Oy:stä löytyi kyllä, valitettavasti mitään tietoja yhtiön taidekokoelmasta en materiaalista löytänyt.

Tarkasteltu materiaali:

Kirjat:
Niemi, Jalmari : Osakeyhtiö Mallasjuoma 1912 – 1937
Simonen, Seppo: Osakeyhtiö Mallasjuoma 1912 – 1962
Nuori 100-vuotias Lahti – tässä teoksessa Suvi Kuisman artikkeli Ei oo Lahden voittanutta – Mallasjuoma ja lahtelaisuus mainoselokuvan silmin 1950 – 1990.

Lehdet:
Jotain ERIKOISTA mallasjuoman ystäville 1966 -1969
Jotain ERIKOISTA mallasjuoman ystäville 1970 – 1973
Jotain ERIKOISTA 1962 – 1965
Pullotettua – Mallasjuoman henkilöstölehti - joitakin irtonumeroita kahdeksankymmentäluvulta

Artikkelihaut erilaisista viitetietokannoistakaan eivät tuoneet lisätietoa aiheesta.