Olen käynnistämässä projektia, jonka tuloksena on tarkoitus saada aikaan kirja suomalaisesta palvelusta. Lähestymiskulmani on yhteiskuntatieteellinen (olen…

Kysytty

Hei
Olen käynnistämässä projektia, jonka tuloksena on tarkoitus saada aikaan kirja suomalaisesta palvelusta. Lähestymiskulmani on yhteiskuntatieteellinen (olen sosiologi). Ajattelin, että kotimaisesta kirjallisuudesta voisi löytyä mielenkiintoista täydennystä (esim. tekstinäytteitä, ehkä myös analysointiin) ja siksi kysyisinkin vinkkejä seuraavaan:

Haluaisin suosituksia kotimaisista kirjoista (eri aikakausilta), joissa käsitellään palvelua ja palvelutyötä jollakin tavalla. Kirja voi käsitellä piikana, palvelijana tai kotiapulaisena olemista, kaupan myyjän, tarjoilijan, kampaajan, toimistotyöntekijän, pankkitoimihenkilön, bussinkuljettajan ym. työtä. Työ voi myös olla asiantuntijapohjaista työtä. Näkökulma voi myös olla tällaisten töiden teettämisen näkökulma. Laajasti voisi sanoa, että kaikki vinkit työn tekemistä käsittelevistä kirjoista ovat tervetulleita. Poikkeuksena kirjat, jotka käsittelevät puhtaasti teollisuustyötä. Ne voi jättää pois.

Toivoisin nimenomaan romaaneja tai novelleja, en niinkään elämänkertoja tai omakohtaiseen kokemukseen perustuvia kirjoja. Ja koska tarkoituksena on tuottaa kirja suomalaisesta palvelusta, toivon ehdotuksia kotimaisten kirjailijoiden tarjonnasta.

Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei

Kiitos kysymyksestäsi ja pahoittelut vastauksen viivästymisestä.

Tästä teoksesta voisi olla apua:

TEOS Viran varrelta : toimihenkilö kirjoissa ja kuvissa / toim. Ulla Piela
JULKTIEDOT Helsinki : Toimihenkilöjärjestöjen sivistysliitto, 1996
ULKOASU 170 s. : kuv. ; 23 cm
STAND NRO 952-5091-02-3 (nid.)

Uudempaa suomalaista kaunokirjallisuutta, satunnaisia otteita:

Ihmisiä työssä : suomalaista nykyproosaa työn maailmasta / toimittaneet Tuija Takala, Kaisa Ikäläinen, Elise Tarkoma (Laatusana 2007)
Jari Järvelä: Veden paino (WSOY 2001)
Koivukari, Tapio: Missä aallot murtuvat (WSOY 2005)
Paronen, Samuli: Laiva (1972)
Ringbom, Henrika: Maarit Sarasteen kaipuu (Tammi 1999)
Ruuth, Alpo: Nousukausi (Tammi 1977)
Sinkkonen, Lassi: Solveigin laulu (WSOY 1970)
Susi, Heimo : Virkamatka (Otava 1996)

Voit myös hakea HelMet- tietokannasta hakusanoilla kaunokirjallisuus työ tai kaunokirjallisuus ja joku tietty ammattinimeke, esim. myyjät.
http://www.helmet.fi/