Olen kansakoulussa lukenut jossakin lausuntakilpailussa runon Pikku-Pekan hammassärky. Luulisin, että runo oli meidän 3-4 luokan lukukirjasta. Veljeni on…

Kysytty

Olen kansakoulussa lukenut jossakin lausuntakilpailussa runon Pikku-Pekan hammassärky. Luulisin, että runo oli meidän 3-4 luokan lukukirjasta.

Veljeni on Pekka ja voisin lukea runon hänelle joskus vaikkapa syntymäpäivärunoksi, mutta en löydä sitä mistään.

Muistan vain osan:
Pikku-Pekan hammasta särki,
niin että oli mennä järki.
Hän itki ja voihki tuskissaan
ja piteli kipeää poskeaan.
Ei tahtonut kuulla hän lääkäreistä,
ei pihdeistä piikeistä terävistä.
Hän huusi äidille peloissaan,
en lähde sinne
en milloinkaan.
Mutta särky ei lakannut yltyi vaan...

Kuinkahan runo jatkuu?
Terv. Raija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pikku Pekan hammassärky- runon on kirjoittanut Rauha Kilpi ja runo löytyy teoksesta Lasten kolmas lukukirja (Somerkivi-Rauhamaa). Ikävä kyllä kyseistä kirjaa ei ole Vaasan kaupunginkirjaston kokoelmissa, mutta se voidaan kaukolainata kirjastomme kautta.

7 ääntä

Kommentit

Sanatarkasti en muista, mutta suunnilleen näin: ...Mutta särky ei lakannut, yltyi vaan, ei auttanut enää pulverikaan. Silloin äiti jo väkisin vei poikansa luokse lääkärin. Ei tehdä mitään, vaan katsotaan. Avaapa suusi nyt ammolleen, niin setä vilkaisee joka hampaaseen. Mikä ilkimys sinne nyt mennyt on, kun särky on ihan mahdoton. Mutta katsohan, tässä se onkin jo - uollainen vanha ronkelo. Onko se siinä tosiaan, en huomannut sedän ottavankaan. Noinko helposti hammas lähtee pois? Ei sitä kukaan uskoa vois.

loppu meni näi Mutta katsohan , tässä se on tuollainen vanha rottelo ..Onko se siinä tosiaan hihkaisi Pekka riemuissaan. Noinko helposti hammas lähtee pois ei sitä kukaan todeksi uskoa vois.

Pikku Pekan hammasta särki niin, että oli jo mennä järki. Hän itki ja voihki tuskissaaan ja piteli kipeää poskeaan.
Ei tahtonut kuulla hän lääkäristä, ei pihdeistä piikeistä terävistä
Hän huusi äidille peloissaan,
en lähde mä sinne milloinkaan.
Mutta särky ei lakannut, yltyi vaan
ei auttanut enää pulverikaan
silloin jo äiti väkisin
vei poikansa luokse lääkärin.
Ei tehdä mitään, vaan katsotaan
puhui lääkärisetä rauhaisaan.
Avaappa suusi nyt ammolleen
setä vilkaisee joka hampaaseen.
Mikä ilkimys sinne nyt mennyt on
kun särky on ihan loputon.
Mutta katsohan tuossa se onkin jo
tuollainen vanha rottelo.
Onko se siinä tosiaan
en huomannut sedän ottavankaan.
Noinko helposti hammas lähtee pois
ei sitä kukaan uskoa vois.