Olen julkaissut uuden tiedekirjan. Siitä on nyt julkaistu myös uusi englanninkielinen versio kansainväliselle yleisölle. Miten parhaiten tavoittaisin eri…

Kysytty

Hei, olen julkaissut uuden tiedekirjan. Siitä on nyt julkaistu myös uusi englanninkielinen versio kansainväliselle yleisölle. Miten parhaiten tavoittaisin eri suomalaiset kirjastot? Entä ulkomaiset esim eurooppalaiset kirjastot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaiset kirjastot hankkivat aineistoa kirjakaupoista kirjavälittäjien kautta, ja useimmissa kirjastokimpoissa/aluekirjastoissa kirjahankinta on keskitetty omaksi palvelukokonaisuudekseen. Kirjoja valitaan mm. kirjakauppojen ja kustantajien uutuusluetteloiden kautta, mutta itse hankinta tapahtuu pääsääntöisesti kirjavälittäjien, kuten Kirjastopalvelun tai Kirjavälityksen kautta. On siis hyvin todennäköistä, että jos kirjasi ilmestyy joltakin kotimaiselta kustantajalta, sitä hankitaan myös ainakin joihinkin yleisiin kirjastoihin, kunhan se on kirjaston kokoelmapolitiikan (ks. esim. Kansalliskirjaston kokoelmapolitiikka) mukainen.

Kirjaa voi markkinoida myös suoraan kirjastoille. Voit ottaa yhteyttä vaikkapa alueesi kirjaston hankintatiimiin ja ehdottaa kirjaa hankittavaksi. Myös vanha kunnon hankintaehdotus (esim. Helmet-kirjastojen hankintaiehdotuslomake) kannattaa, joskin niitä kannattaa lähettää pääasiallisesti vasta, kun kirja on jo ilmestynyt.

Ulkomaisten kirjastojen kohdalla käytäntö vaihtelee jonkin verran maittain ja kirjastotyypeittäin, kuten Suomessakin esimerkiksi julkisten, erityis- ja korkeakoulukirjastojen välillä. Ainakin omalle kustantamolle kannattaa painottaa uutiskirjeen selkeyttä ja monikielisyyttä. Useimpii ulkomaisiinkin kirjastoihin voi toki ottaa suoraan yhteyttä (yhteystietoja mm. kirjastot.fi:n sivuilla) ja niihin voi tehdä kirjalahjoituksia